Концертна фотозйомка – свої правила свої вимоги (+відео)

koncertna_fotozyomkaСьогодні у рамках тестування оптики працюю в парі на фотозйомці одного із концертів. Працюю не так як звик, а за правилами маестро, у ролі якого один з кращих фотографів нашого краю а також незмінний учасник проекту «Фотопленер 1.0» – Микола Козлов. І власне у цей момент визріла ідея створити публікацію та відео про особливості концертної фотозйомки. Звісно в окремий жанр її відносити рано, але у окремий вид фотографічної діяльності без сумніву варто, оскільки  тут є дуже багато технічних нюансів, про які треба знати і зважати. Однозначно не легка це справа. Отож спілкуємося з Миколою Козловим.

  • Автор: Микола на початок бесіди з якими виконавцями ти працюєш?
  • Микола Козлов: Ну список виконавців доволі великий, оскільки з концертною фотозйомкою маю справу останні 3-4 роки, і досі активно працюю. Лишень зазначу: географічно працюю від більшості місцевих виконавців і до столичних зірок. З таких яскравих запам’яталися концерти Арсена Мірзояна, Тоні Мантвієнко, Поля Манондіса.
  • Автор: Миколо, а що на твою думку в концертній зйомці є найскладніше?
  • Микола Козлов: Насамперед це мабуть непередбачуваність, оскільки в 90-х відсотках випадків ти не знаєш за яких умов пройде концерт. Не знаєш яке світло буде не знаєш навіть хто буде з виконавців. А кожен з виконавців формує свою неповторну атмосферу зйомки.
  • Автор: А в технічному плані на концертах які виникають в тебе як у фотографа проблеми?
  • Микола Козлов: В технічному плані найбільша проблема це відсутність у достатній кількості світла. У нас в Україні в багатьох концертних залах склалася нажаль така тенденція що саме там намагаються на світлі економити. Тож часто виникає ситуація коли і виконавець суперовий, і звук класний, а заходиш в зал – два нещасних слабеньких прожектора і доводиться працювати майже в повній темноті. Пригадую одну ексклюзивну зйомку з чудовим виконавцем коли організатори забули поставити світло і довелося витягати дуже важкі кадри. В результаті з цього концерту вийшло 3-4 фотографії і все…
  • Автор: Миколо, як ти технічно виходиш з цієї ситуації? Тобто якому обладнанню надаєш перевагу?
  • Микола Козлов: Я в принципі уже як понад півроку перейшов на світлочутливу і «далекобійну» оптику. Це 70-200 міліметрів F/2.8.Така оптика добре робить свою роботу у таких умовах. Бачиш, концерти це в першу чергу репортажна зйомка, проте простір концерт ного залу дає можливість зробити і добрий портрет такою оптикою.
  • Автор: А чи практикуєш використання фотоспалаху під час концерту?
  • Микола Козлов: Ні, ні в якому варіанті. Я з повагою ставлюся до роботи артистів, тому не маю їм заважати. Артист не повинен бачити фотографа чи оператора, і не має на них відволікатися. Дуже негативно ставлюся до ситуацій коли фотограф працює мало чи не в притул за спиною виконавця, або на сцені перед його фейсом. Ідеальна ситуація, коли виконавець робить свою справу, а фотограф – свою, і вони один від одного незалежні.
  • Автор: А в художньому плані якому освітленню ти надаєш перевагу: змодельованому фотографом (фотоспалах, спец світло), чи таки намагаєшся передавати реальне освітлення в залі?
  • Микола Козлов: Коли в залі добре виставлене концертне освітлення, воно створює свою неповторну ауру, тому втручатися туди не бачу сенсу. Тобто дуже багато залежить від того, яку світлову картинку намалює світлоператор. І саме від цього освітлення залежить боєм, картинка, настрій, які другий раз навряд чи можна повторити. Тобто я максимально намагаюся передати задум саме слівтлоператора.
  • Автор: Ми про труднощі уже говорили, а наразі хотілося б довідатися, що тобі подобається саме в концертній зйомці? Чим вона для тебе є особливою?
  • Микола Козлов: Насамперед приваблює атмосфера, по-друге робота з багатьма моделями-виконавцями, по-третє звичайно фінансова сторона питання, ну і по-четверте, особиста приємність у такій роботі, що є можливість безоплатно бувати на багатьох концертах та перебувати в центрі концертного життя країни.
  • Автор: Твої поради, для тих, хто планує розпочати свою фотографічну діяльність у цій сфері концертної зйомки?
  • Микола Козлов: В ідеальному варіанти мати все таки дві камери, одну з ширококутним об’єктивом для роботи зі сцени, інша камера з хорошим зум-обєктивом для роботи з залу. Також вкотре переконуюся що гонка за пікселями тут зазнає нищівного краху. Уже понад півроку тому перейшов з новочесної багатопіксельної камери на старенького кенона з максимальною чутливістю в 3200 iso навіть на 2500 ти не знаєш що таке шум. І це класно…
  • Автор: А чи є різниця концертних зйомок в приміщенні та на відкритому повітрі.
  • Микола Козлов: Я уже декілька років тому мав честь працювати на одному з українських фестивалів. Звісно все розпочинається в денний час і це не до порівняння з нашою ситуацією. Та коли наступає вечір – усі переваги перед вами. У чому річ? А річ у тім що переважній більшості усі відкриті атракції мають добре продумане світлове рішення, що неабияк спрощує роботу фотографам. Тобто зйомка на відкритих площадках набагато комфортніша для фотографів і ймовірність проблем зі світлом набагато нижча.
  • Автор: Ну і на завершення питання рекламно-комерційного характеру: як би ти аргументував зірок брати на концерт фотографа, і взагалі чи потрібний їм фотограф?
  • Микола Козлов: Це радше питання до організаторів концертів. У кожному місці є свої команди, і ось їх я б аргументував насамперед брати фотографа, щоб потім можна було візуально прозвітував про виконану роботу. А з зірками співпраця налагоджується досить швидко та легко і як показує практика є достатньо довготривалою.

Концертна фотозйомка – з власного досвіду

На наступний день після інтерв’ю разом з Миколою Козловим приступаємо до концертної зйомки одного з благодійних концерті. Справді діло не легке. Вкотре зустрічаємо згадане явище економії на світлі. Та це не найбільша проблема і у нашому випадку вона було не сильно виражена: наявність прожекторів зі світлодіодними лампами таки трохи виручали у зйомці. Додавав труднощів інший факт: постановка цього світла. В результаті центр сцени був доволі терпимо освітлений, проте коли виконавець виходив на авансцену через жорсткість світла ми отримували дивну і аномальну світлову картинку: щоки у виконавця яскраво освітлені, а по обличчю пролягала контрастна темна полоса. І о лихо, а виконавці в основному працювали на передній частині сцені. І в принципі це ще не найгірша світлова ситуація з якою може зустрітися концертний фотограф. Після кількох десятків хвилин зйомок і вивчення залу доходимо до висновку що фотографувати краще збоку ловлячи момент коли виконавець дивиться то в один то в інший бік. До гірших я б відніс підсвітку виконавця знизу, або взагалі відсутність прожекторів підсвітки, коли виконавець то синій то зелений то жовтий в залежності від світлової картинки заливних прожекторів.

Ну і про ще одну особливість роботи концертного фотографа на яку звернув увагу Микола Козлов хотілося б зупинитися окремо. Це про тандемну роботу фотографа. Справді у такій ситуації вона відбувається в парі не лишень з виконавцем, але й з глядачами у залі. Тому фотограф вступає в процесі роботи в певні етичні відносини з партнерами, які мають передбачати певну взаємоповагу. Відтак фотограф має бути максимально непомітним як для виконавця, так і для глядачів. Що цікаво тут грає роль не лишень такі фактори як відсутність спалаху, але й навіть пересування фотографа по глядацькому залу. Переходячи з флангу на фланг це варто робити у кінці глядацького залу щоб не перешкоджати огляду. З власної практики можу сказати що навіть одяг фотографа тут грає важливу роль. Якось працюючи на відкритій площадці одного з концертів у телевізійній трансляції я зрозумів що на сцені став головним героєм концерту. Ні я не був Джимом Керрі і не витанцьовував з тамбуріном на задньому плані. Злий жарт зіграв одяг фотографа. Рок колектив, який в той момент виступав, був одягнутий у темний одяг, фотограф же враховуючи літню спекотну погоду був одягнутий в усе біле, отож на загальних сценах першим потрапляв у око глядачів. Звісно це досвід, яким намагаємося ділитися звами шановні глядачі-фотографи. Тому таки сподіваюся, що дана публікація і відео стане Вам у нагоді і ви одразу на наступному концерті продемонструєте усі професійні якості концертного фотографа. Тож бажаємо вам у кадр  Мадонну і до зустрічі в нових відео та публікаціях.

Розмовляв Ярослав БАРАН (спеціально для YarekFOTO)

Додати відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *