До цієї теми звертаюся вдруге. Два роки тому вже мав нагоду написати публікацію на тему «Полювання на червоний місяць» і ось знову ця вибаглива фото модель у центрі уваги. Розпочну з того що на днях знову вирішив протестувати один зі своїх об’єктивів і зробити фото нашого нічного світила, і ось у цьому моменті назріло багато думок та ідей. Тим паче до цього процесу під єдналися й інші фотографи з об’єднання «Фотопленер 1.0» і виникла ідея глянути на проблему з висоти набутого досвіду і предмету вступу до астрофотографії. Отож знову нас очікує астрофотографія.
Навіщо нам астрофотографія
«З висоти набутого досвіду?» Оце я загнув. Ну справді досвід загального фотографування зріс, але саме астрофотографія перебуває на етапі кроку номер 2. Після дворічного досвіду до цієї теми так і не зверталися. І ось знову камера в руках, хоча обладнання абсолютно інакше і підхід до зйомки інший. Проте виникає перше запитання: а навіщо нам фотографам взагалі то астрофотографія? Ну з одного боку для комерційної роботи вона і справді майже нічого не додасть. Та все ж коли вдивляєшся у нічне небо, розумієш скільки усього цікавого там відбувається. Два роки тому ми полювали на червоний місяць. А буквально за місяць будемо спостерігати рідкісне астрономічне явище злиття двох мегапланет: юпітер і Сатурн підійдуть на мінімальну візуальну відстань. Вчені кажуть що таке траплялося останній раз десь 800 років тому. Ну і як таке унікальне явище та не залишити в спогадах.
Астрофотографія – бойовий комплект
Спираючись на досвід попередніх років цього разу до полювання на місяць вирішив підійти дещо скрупульозніше. І так що я би хотів мати у своєму мінімальному комплекті астрфотографа. Це мабуть насамперед
- Штатив
- Телеоб’єктив
- Пусковий тросік чи прилад дистанційного спуску затвора
- На всяк випадок ND-фільтр.
Про камеру я навіть не згадую бо це очевидні речі. Цього разу у мене дещо цікавіше спорядження: маю не 135 мм. А вже справжній телеоб’єктив на 300 мм. Проте без стабілізатора зображення. Цього разу буду знімати в мануальному режимі і хоча системи дистанційного спуску затвора на момент зйомки не виявилося, але викрутитися з ситуації можна застосувавши відтермінування спрацьовування затвору що є у більшості камер.
Астрофотографія – на позицію
В обумовлений час уже як звично виходимо на полювання. Шукаємо місцинку вільну від дротів гілок і інших техногенних артефактів. Починаємо налаштовувати камеру та оптику. Ось тут досвід буде як ніколи в нагоді. Кожна оптика має свій характер та можливості. У нашому випадку був бюджетний телеоб’єктив виробництва Sigma.
Першим ділом кадруємся і намагаємося зловити фокус. Далі підбираємо налаштування експозиційних параметрів. Звісно чутливість намагаємося ставити невисоку оскільки світла скажімо від місяці і так буде предостатньо. Ще донедавна був переконаний що в нічній зйомці необхідно ставити велику витримку. Але остання зйомка показала що це достатньо хибне тлумачення. Можливо з зірками такий варіант підійде, то з місяцем ні. Річ у тім що на приближенні місяць достатньо швидко рухається по небу і довга витримка негативно відіб’ється на чіткості картинки. Щодо світла , повний або наполовину повний місяць в глибоку ніч генерує достатньо світла для роботи світлину в середніх показниках діафрагми та допустимих значеннях витримки. Та все ж якщо стоїть завдання передати деталі рельєфу місяця шукати компроміс доведеться і як на мене краще це робити саме завдяки діафрагмі. Як на мене ваш діапазон має коливатися від F\5.6 десь до F\16. Та знову ж це умовні показники які будуть зміщуватися то в одну то в іншу сторону. Скажімо на нашому об’єктиві у якого на 300 мм. Мінімальна світлосила F\5.6 рекомендований діапазон від F\8 до F\16. Якраз в цьому діапазоні оптика видає найкращу чіткість. Тобто не рекомендовано використовувати максимальну світлосилу, оскільки отримаєте світлину нічного неба і з пересвітленим місяцем. Чесно теж цікавий художній прийом, але за умови якщо довкола місяця є хмари.
Для чого потрібний ND-фільтр.
Це рятівне скельце при певних умовах здатне вам отримати чудову картинку як зоряного неба, так і неперсвітленого місяця з деталями рельєфу. Думаю наступне астрополювання буде саме присвячене отриманню цього ефекта. Але це усе в перспективі, оскільки для цього таки потрібне інше обладнання.
Аналізуємо результати.
Світлини отримали, проте результатом цілком незадоволений. Претензій до експозиційних моментів немає, але є претензії до чіткості. У чому ж причина. Насправді їх декілька. По-перше об’єктив без оптичного стабілізатора, по-друге даний об’єктив на максимальних 300 мм. Є не надто чітким, по-третє – вдалися взнаки бюджетність оптики, роздільна здатність якої є таки невисокою.
Тобто з даної фотосесії розумію що даний об’єктив, який демонструє досить непогані результати у денну пору для складних завдань не годиться.
Висновки про старт у астрофотографії
Взагалі результат зйомки – справа досить суб’єктивна. По-перше все залежить від ваших очікувань. Якщо їх немає, відповідно кожна більш-менш вдала світлина вас задовільнить. Проте готуючись до зйомки переглянув світлини місяця інших фотографів. Маючи точку відліку певний ідеал розумію наскільки я наблизився до нього. Після аналізу результатів розумію що у моєму випадку таки треба міняти оптику.
А загалом з цієї цікавої фотосесії можу зробити наступні рекомендації для тих хто має намір стартувати в астрофотографію:
- Астрофотографія потребує мінімального але досвіду. Тому перед тим як перейти до цього виду фотографії переконайтеся що володієте принаймні базовими навиками .
- Від обладнання тут багато залежить. По перше наявність мінімального комплекту про який ми вже згадували є запорукою отримання таких сяких, але стартових результатів. По-друге набір оптики. Все ж рекомендується не бюджетні лінзи і наявність оптичного стабілізатора. Важливим буде і вибір штатива. Він має бути важким і стійким.
- Кожен з об’єктів астрофотографії потребує персоніфікованого підходу до своєї зйомки, оскільки різні об’єкти генерують різну кількість світла і мають різну швидкість, що треба враховувати при налаштуванні камери.
- Перед тим як приступити до астрозйомки поцікавтеся обов’язково аналогами інших фотографів щоб зрозуміти що можна витиснути з допомогою сучасної техніки. Звісно успіх ви не повторите, але сформулювати бажану картинку ви зможете, а це допоможе у пошуках правильних алгоритмів для її досягнення.
- Терпіння та експерименти є запорукою вашого успіху. Інколи для отримання бажаного результату необхідні десятки дублів.
Ну і заради чого це усе. Насправді ваша винагорода попереду. Коли нарешті ви отримаєте чіткі насичені світлини вашого небесного об’єкта, ви зрозумієте наскільки цей світ чудовий і ви професійно зросли до того моменту щоб це збагнути. Отож вам усім повного місяця і досягнути результату!