Дещо про пост обробку світлин (Вступ)

До речі дуже цікаве питання, яке чомусь розділяє фотографів на профі і фотошоперів. І між ними уже десятиліття триває дискусія, хто з них кращий і справжнісінький. Про що йдеться? А йдеться саме про те чи варто фотографії додатково обробляти після того, як ви її зафіксували на камеру. Хтось посміхнеться і скаже «а як же ж інакше», а опонент відповість: «Хороша світлина має вийти одразу з фотоапарата». Одразу скажу я належу мабуть до касти тих хто усе таки вдається до пост обробки, хоча з повагою ставлюся до опонентів і інколи навіть по доброму заздрю їхньому настріляному оку.

Що таке пост обробка.

Зрозуміло, що дана публікація зорієнтована насамперед на початківців, та все ж, може бути корисною консерваторам, які врешті надумали перейти у наш табір. Отож «що таке пост обробка?» Ми цей термін чуємо не раз, хоча що мене здивувало, старші профі мені так і чіткої відповіді на неї не дали. Насправді тут нічого складного, це дія після чогось, а у нашому випадку це обробка фотографій після факту фотографування. Власне каста фотошоперів це ті люди які вірять у навіть найгірший кадр і намагаються довести що він кращий. Ну і в багатьох випадках їм це вдається. Та жарти жартами проте в еру цифрової фотографії пост обробка є не лишень логічною, алей отримала величезні можливості. По суті в одному випадку це гігантська можливість суттєво покращити продукт, з іншого  – можливість заднім числом виправити помилки, допущені під час факту зйомки.

Як відбувається пост обробка.

Насправді надзвичайно зручне і корисне явище. Спочатку фотограф відвідує певний захід. Там він робить звісно серію кадрів. Десь в процесі він вносить певні корективи в налаштування камери для отримання кращої експозиції. Проте можливість внести бездоганні корективи в польових умовах у нього обмежена. І тут у великій мірі виною є особливість конструкції цифрових камер: маленький монітор навіть у якісних камерах дуже приблизно відтворює реальну світлову та колірну картину. Тому після фотосесії, коли фотограф повертається на студію чи в офіс і вип’є не одну філіжанку кави – там розпочинається найзагадковіший процес пост обробки. Фотограф зливає весь напрацьований матеріал в комп’ютер і розпочинає процес покращувано світлин, який ми уже знаємо піж терміном «пост обробка»

Насправді процес не менш творчий і таємничий, адже кожен фотограф має свої фішки як корегувати кольори, як виставляти баланс білого, в яку саме сторону викручувати експозицію. І успішність цього процесу залежить від двох складових: А) знання і вміння працювати з кольорами та світлом, б) знання програмного забезпечення та його можливостей.

Особливості пост обробки та з чого розпочати

Персонально для себе процес пост обробки розділив на два окремих процеси. Перший – первинна корекція світлин, другий – художня обробка світлин. Якщо через перший процес у мене проходить 80-90% усіх світлин, то до другого вдаюся при наявності спецзамовлення чи спецзавдання, оскільки тут робота інколи над одною світлиною може займати достатньо багато часу. Та давайте поговоримо про кожен з цих процесів.

Процес первинної корекції

У багатьох випадках його достатньо щоб ваша світлина вас почала задовільнять. Даний процес незважаючи на простоту має таки колосальні можливості. Про що йдеться? По суті первинна корекція це баланс дій на декількома параметрами фотографій. А саме над яскравістю, контрастом і насиченістю. Маючи доступ до таких трьох регуляторів можна творити дива. Звісно у просунутих редакторах їх доповнюють чіткість, деталізація, тонування, і ще багато інших корисних параметрів. Проте основою залишаються саме три вищезгадані параметри, які при відсутності дорого програмного забезпечення можна знайти навіть у найпростіших програмах. Відтак первинну корекцію світлин при бажанні та певних навиках можна навіть провести у  програмах Word та Pawer Paint.

Процес художнього обробки світлин

Тут усе дещо складніше, оскільки головним критерієм роботи є не так технічні властивості фотографії, а творча складова та стилістика відображення. Досягти цього простими програмами таки не вдасться. Хоча багато виробників комплектують свої камери низкою безплатного софту тож там варто покопатися для пошуку бодай спрощених, але версій для художньої корекції. Ну і звісно лідером у цій галузі залишається програма Фотошоп.

Як прискорити процес пост обробки

Швидкість і якість пост обробки у великій мірі залежить від вдало підібраного програмного забезпечення для тих чи інших завдань. Скажімо провести первинну корекцію великого масиву фотографій потребує абсолютно відмінних вимог до софту аніж скажімо художнє ретушування однієї світлини. Саме на цьому етапі багато початківців ускладнюють собі життя. Зустрічав багатьох фотографів, які усі операції проводять у Фотошопі, мовляв якісна програма і одна для усіх завдань. Справді цей програмний флагман без проблем і якісно справляється з багатьма завданнями. Проте скільки часу затрачається на усі ці дії.

Отож для ефективної пост обробки рекомендовано для кожної процесу підібрати максимально зручну програму. Ще не так давно справді підібрати щось для швидкої корекції було складно. Проте сьогодні існує достатній вибір зручних і потужних програм, які суттєво зекономлять вам час і гроші. Для прикладу це Digital Photo Professional про який ми уже писали, чи популярний Lightroom.

Ну а для творчості окрім відомого фотошопа також існує величезна кількість програм, що обрати не буде проблем.

Післяслово

Отож як бачимо ефективність процесу пост обробки залежить напряму від правильності його організації. Чи потрібен він вам – питання індивідуальне, хоча переконаний, що 90% фотографів при сучасних техумовах таки потребують його, оскільки пост обробка це шанс на повторне життя поганого кадру, а також можливість вдосконалити зроблений кадр. Сподіваюся, що у цьому блозі буду ще не раз звертатися до теми пост обробки, а також при нагоді буду проводити тест-драйви того чи іншого програмного забезпечення. А наразі усім багато клієнтів і вміння швидко з ними працювати.

Додати відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *