Обираємо комп’ютерний монітор для фотографа

Ось передімною новенький монітор і уже тиждень обробку світлин роблю саме на ньому. Відверто визнаю, донедавна ніколи не міг подумати, що для сучасного фотографа тип і якість монітору відіграє таке важливе значення. Справді мене цілком влаштовував результат отриманий і на моєму 21 дюймовому філіпсі і навіть на ноутах, адже як я себе переконував «я звик до їхньої гами кольорів».

І ось передімною світлини до і після зміни монітору. Різниця велетенська. Старі фото з надмірною насиченістю кольорів, з перебором балансу білого, є питання до чіткості і т.д. Звісно багато  надзвичайно вдалих, які виглядають художньо. Проте знову ж маю визнати: результат  досягнуто неконтрольованим процесом. І так спробую дати відповідь для початківців на питання «який монітор необхідний для фотографа» або «як підібрати монітор для обробки фотографії».

Насправді тема не нова і в Інтернеті є море публікацій на дану тематику, та все ж буду намагатися поділитися коротко власним досвідом, щоб убезпечити вас від багатогодинних пошуків в інтернеті.

Насправді сучасні монітори пропонують силу силенну моделей, які мають найрізноманітніші характеристики, та все ж фотографам варто знати про найважливіші. Давайте визначимось що важливо для нас у моніторі. Мабуть насамперед це правдивість передачі кольорів ну і напевно комфорт роботи. Ось від цих  факторів варто і відштовхуватися у виборі монітора.  Тому пропоную для початку в загальному ознайомитися з характеристиками моніторів і далі на найважливіших зупинимося детальніше.

 

Діагональ

Дана характеристика вказує на розмір екрану і вимірюється в дюймах. Чим більше число, тим більша площа монітора. Справді важлива характеристика, яка впливає на комфорт роботи. Яку діагональ вибрати для обробки фотографії. Тут усе умовно. Звісно чим більша діагональ тим більша картинка постане перед вашими очима. Та є багато факторів, які не завжди позитивно впливають на збільшення діагоналі. Для прикладу ви мешканець маленької квартири і вам немає іншого варіанту як впритул розміщуватися біля монітора, відтак велика діагональ в 27 чи 32 дюйми буде для вас дискомфортною. Також деякі моделі з великою діагоналлю страждають на чітко виражену піксельну сітку, тож можливо варто подумати про меншу діагональ від іншого але якіснішого виробника за такі ж гроші.  На власному досвіді для себе наразі найкомфортнішим виявив монітор у 27 дюймів. Пробував декілька моделей  з діагоналлю в 32 дюйми – вони як на мене дещо завеликі. Хоча знову ж це питання суб’єктивне. Отож вибираємо ту діагональ, яка на вашому робочому місці буде найкомфортнішою.

Співвідношення сторін

Також дуже цікава характеристика, яка ще донедавна взагалі не стояла на порядку денному оскільки більшість моніторів були квадратними. Сьогодні маємо прямокутні, або широкоформатні (16:9), квадратні (5:4) і над широкоформатні (21:9, 32:9). Та все ж для фотографа звісно оптимальним є той, що найближче відображає співвідношення сторін стандартного фотокадру тобто монітор зі співвідношенням сторін 16:9

Тип матриці.

Ось тут криється максимум властивостей, які варто зважати для фотографів. Як я розповідав на початку публікації сумарно у мене на робочому місці донедавна було три монітори. Старенький Samsung 913n, Philips226vla і монітор ноутбука. Усі монітори TFT-шні. І кожен мав свої переваги і недоліки. Звісно лідером був Philips – великий екран хороша led-підсвітка. І усе здавалося ніби добре. Проте коли почав вибирати новий монітор для покращання роботи зі світлинами, довідуюсь що жоден з моїх моніторів не відповідає мінімальним потребам. Чому. Річ у тім що в кожного з них технологія матриці зроблена по так званій TN – технологія, яка має низку технічних недоліків, що робить її нерекомендованою для фото справи. Насамперед маленький кут огляду. Тобто при зміні кута зору картинка образно кажучи пливе (починає пропадати). Загалом навіть при правильному куті перегляду у вас не уся площа екрану потрапляє у саме цей правильний ракурс: все одно частина екрану менш насичена ніж інша (нерівномірне підсвічування екрану). Наступною вадою таких моніторів є  низький динамічний контраст: тобто набагато гірше відпрацювання півтонів (пропадання деталей в тінях). І зрештою такі монітори значно гірше передають кольорову гаму. Знову  усе в особливостях технології. Єдиною перевагою TN-моніторів є їх дешевизна, тому на сьогодні їх є величезна кількість, адже скажімо отримати монітор з великою діагоналлю за невеликі капіталовкладення – чудова приманка для економного покупця.

То ж який тип матриці обрати. Насправді існує декілька базових технологій, та для фото справи наразі якнайкраще підійдуть матриці типу ІРS. Фактично усі професійні поліграфічні монітори базуються на такій технології. Її перевагою є широкий кут огляду, хороше відпрацювання півтонів, рівномірний розподіл яскравості картинки і чудова кольоропередача. Зазначимо що і тут не все так просто. На сьогодні існує низка підвидів цієї технології. Один з останніх –  AH IPS. Та знову ж хай вас ці три літери не збивають з курсу. Якщо в характеристиках вашого майбутнього монітора є три чарівні літери IPS –  можете вважати покупку вдалою.

Частота монітора

Як не дивно, але в сучасних TFT-моніторах частота – дещо відрізняється від того що було у старих променевих раритетах. Тому у питанні фотографа вони перестали грати суттєву роль. Монітор з частотою 60-75 герц цілком достатньо для роботи фотографа. Звісно вища герцовка важлива для геймерів та у нашій професії це не та характеристика щоб за неї переплачувати.

Яскравість дисплею

Цікава характеристика, яка мабуть є можливо і суб’єктивною, та у моєму випадку зіграла вирішальну роль. Про що йдеться, а йдеться про е наскільки потужною у світловому плані є підсвічування монітора. Вимірюється така характеристика в канделах на квадратний сантиметр. Чим вище значення, тим потужніше світло. Середній показник сучасних моніторів 250 кд\м2. Та переглядаючи характеристики сучасних професійних моніторів зауважуєш що десь ця характеристика становить і 300 і 320 або навіть 350 кандел. У моєму випадку власне обрав монітор з вищим показником яскравості (300 кандел) і ось чому. Наразі маю проблеми з зором, тому потужніша підсвічування дає мені можливість краще бачити деталі і темних тіньових зонах, що власне відчув при першій же ж корекції світлин. Тому з власного досвіду можу рекомендувати, якщо є можливість обрати монітор не зі стандартним 250 канделами, беріть той що їх має побільше. Ну і про менше кандел мова взагалі не йде.

Тип і колір підсвічування дисплею

Даний параметр у звичних ситуаціях взагалі ігнорується. І навіть можливо для відеографів він не настільки важливий, проте не для фотографів. Щодо типу підсвічування звісно вона має бути світодіодною. Благо люмінесцентні моделі уже пропадають з ринку, тому ймовірність їх придбання є мізерною.

А ось щодо кольору підсвічування питання достатньо важке, проте і надзвичайно важливе. Знову ж повертаюся до моменту, коли зібрав наявні старі монітори і їх увімкнув одночасно з трансляцією білого аркуша. Що здивувало: а білий колір в усіх відрізнявся. В одного монітора він брудно зеленим відтінком, інший надзвичайно синявить, а старенький самсунг взагалі жовтить. У чому тут важливість даного параметру? Згадаємо про такий параметр у фотографії як баланс білого. Хоча на думку багатьох авторів білий колір є суб’єктивним явищем, та все ж правильність його відлаштування буде залежати від еталонного сприйняття. Тобто у нас це може бути аркуш білого паперу чи ще якогось білого пластику. А тепер уявімо ситуацію, коли помістимо цей еталон на наші монітори. Звісно у кожному з випадків він буде різний і ми його по різному будемо обробляти під час первинної чи глибокої корекції. Тому надзвичайно важливо, щоб підсвічування вашого монітора максимально наближалася до еталонного білого кольору. Звісно в характеристиках моніторів я ніде не вичитав про ось такі особливості. Тому для правильності вибору залишається метод порівняння: йти в магазин, там вмикати декілька моніторів і вже тоді дивитись, який з них найкраще відображає білий колір. До речі з чорним кольором подібна ситуація, та все ж він не настільки критичний як білий. У моєму випадку я задоволений білим кольором мого нового монітора, оскільки в порівнянні зі старими він максимально наближений до ідеального «білого». Та знову ж мені просто поталанило, оскільки робив придбання через інтернет. :

Про інші характеристики

Звісно у сучасних моніторів є набагато більше характеристик ніж у старіших моделей проте вони як на мене мають уже другорядне значення для фотографа, ані ж ті, які ми щойно розглянули. Проте давайте коротко пройдемося і по них.

Покриття екрану (глянцеве, матове). Без сумніву віддаємо перевагу матову покриттю. Кажуть що воно трохи з’їдає чіткість, та стан очей і їх перевтома значно важливіші.

Наявність  чи відсутність системи кріплення до стіни Vesa – абсолютно не відіграє ніякої ролі у роботі фотографа. Як на мене, надаю перевагу як найближчому розміщенню монітора, тому перетворювати його на банер чи телевізор немає ніякої потреби про обробці фотографій.

Така ж історія з можливістю повороту екрану на 90 градусів.

Конфігурація монітора (прямий чи вигнутий): звісно для обробки фотографій обираємо прямий монітор, який якнайкраще дасть можливість відчути і сприймати, якою буде світлина на папері.

Наявність чи відсутність USB та звукового динаміка – питання комфорту, яке до фотографії немає ніякого відношення.

Ідеальний портрет монітора для фотографа

Ось і настав час підбити підсумки: яким саме має бути комп’ютерний монітор для сучасного фотографа? Отож це монітор з прямим дисплеєм, з великою діагоналлю зі співвідношенням сторін 16:9 з яскравість не менше 250 кандел на м2 і обов’язково з типом матриці IPS. Також бажано щоб колір підсвічування максимально був наближений до ідеального білого кольору. При таких технічних характеристиках ви отримаєте непоганий інструмент для вашої фото творчості. Та варто розуміти, що на виборі і придбані монітора історія фотографа у стосунках з цим невідкладним комп’ютерним елементом не завершується. Для вдосконалення для доведення цього інструменту до ідеалу рекомендовано провести калібрування кольорів монітора. Проте це вже інша історія і інша публікація, з якою думаю ознайомити після власного досвіду у цій справі. А наразі вам вдалого вибору і хороших світлин.

Ярослав Баран

 

 

4 коментарі

  1. АмеліяФото 27.01.2019 Відповідь
    • Yaroslav BaranAuthor 27.01.2019 Відповідь
  2. Метрофото 26.01.2020 Відповідь
    • Yaroslav BaranAuthor 01.02.2020 Відповідь

Додати відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *