Лінза Френеля – чи потрібна така на фотостудії

Я за неї чув багато, я її бачив у багатьох інтерпретаціях: починаючи від фар автомобіля і завершуючи світлом маяків та театральних прожекторів. Та працювати з ним не доводилося. І в чому тут кайф – для мене досі є загадкою. Отож вирішив бодай на теоретичному рівні зрозуміти що це, як працює і де можу стати помічним лінза Френеля.

Звісно у студійній роботі  швидше за все будемо мати справу з формфактором насадки на моноблок. Тобто це черговий модифікатор світла, який дасть змогу перетворити наш софтбокс у таке собі «щось». Але що саме – наразі для мене повна загадка. Отож що таке лінза Френеля?

Лінза Френеля – природа і історія

Покопирсавшись в неті розумію що маємо справу з вдосконаленою збільшувальною лінзою. Її досконалість полягає в тому що майже з тими ж збільшувальними чи для нас більш кориснішими функціями збирання паралельних променів у фокус ми отримуємо лінзу значно тоншу від звичної. Тобто сама конструкція лінзи є значно плоскішою за рахунок тих концентричних кругів у її конструкції. Насправді це не просто борозни. Ті межі, які ми бачимо у таких лінзах насправді розділяють сегменти звичайнісінької збільшувальної лінзи, у якій  уявімо собі опукла поверхня, яка саме і збирає проміння у фокус розрізана на круглі сегменти і укладена в єдину площу. Десь так максимально просто це все виглядає. Але для чого було вигадано такі премудрості.

З історії знаємо що Огюстен (Августин) Френель у 1822 році запропонував саме таку конструкцію для лінз маяків. Справді конструкція вийшла плоска негабаритна і придатна для використання в оптиці маякового світла. Переваги такої конструкції лінзи згодом оцінили і в інших галузях. Лінза Френеля краще бореться з абераціями, її можна виготовляти не тільки зі скла але й з прозорого пластика що суттєво спростило виготовлення таких лінз. Справді сьогодні навіть можна придбати збільшувальні скла у формфакторі плоских пластикових пластин – і вони непогано справляються зі своєю справою. Та не скрізь. Насправді і у неї є свої обмеження, тож використовувати варто з розумом і без фанатизму.

Лінза Френеля на фотостудії

Проте існують насадки у форматі лінзи Френеля для студійного світла. Переглянувши декілька відео так і не зрозумів для чого вони там і як впливають на світло. Та все ж з теоріє можу зрозуміти що:

  • А) будемо мати справу з надзвичайно жорстким світлом, оскільки мова йде про збільшувальну чи то пак збиральну лінзу
  • Б) будемо мати справу з обмеженим світловим потоком, який можна буде регулювати.
  • В) Будемо мати справу з світловою плямою, краї якої будуть розмиті і плавно переходитимуть в темноту.

До речі ще десь читав, що лінза Френеля підсилює світло у точці фокусування. Так воно чи ні, насправді питання дуже сумнівне, та все ж сподіваюся що колись зможемо перевірити цю теорію на практиці.

Виключно суб’єктивний висновок про лінзу Френеля

Отож спираючись на висновки можу припустити що лінза Френеля такий собі художній прибамбас не першої необхідності на фотостудії. Чому? А тому що з подібними властивостями є й інші світлоформуючі насадки. Скажімо рефлектор з сотами – теж збирає світло в пучок. Чи добре нам відомий тубус – ефект ще преближеніший до лінзи Френеля. Уявляю його застосування у наступних варіантах: у нас є певна світлова композиція і на фоні у нас є достатньо великі деталі на які варто підсилити увагу. Ось вам і завдання для цього модифікатора –наводимо пучок променів на об’єкт і вуаля. Звичайно це може бути не одне джерело світла а декілька, тож отримаємо ще цікавішу художню картинку. Я не заперечу що цікаво буде виглядати і портрет з застосуванням лінзи, але знову ж тільки в певних випадках.

Насправді мої висновки виключно суб’єктивні оскільки знову ж констатую що з лінзою Френеля так і не довелося працювати. Думаю її найсильнішою стороною власне  є можливість працювати з світловими плямами без чітких меж. Та сподіваюся що у недалекій перспективі таки зможемо провести тести і зрозуміти усі явні і приховані можливості цього модифікатора. Тема не закрита і очікуємо на наступні публікації.

Додати відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *