Про студійне світло, його якість і до чого тут CRI

Тут на ЯрекФото уже багато писав про студійне світло і його характеристика. Точніше про джерела світла. Навіть проводили з командою тести щоб виявити кращі бюджетні екземпляри. Та все ж через бюджетність ми не згадали про ще одну характеристику, високі показники якою визначають саме студійність ламп. Мова йде про CRI. Про нього чув не раз, але так і до сьогодні не вдавалося мати з ним справу. Тож час не стоїть на місці і настав момент принаймні для себе зрозуміти що це і за що воно відповідає.

Що таке CRI

CRI розшифровується як colour rendering index і перекладається приблизно як індекс кольоропередачі. Ніби усе зрозуміло (хоча спочатку нічого абсолютно незрозуміло), та все ж за що відповідає цей індекс. Історією його впровадження стала поява ламп денного світла. Уже тоді помітили, що кольори об’єктів предметів, які освітлюються денною лампою чомусь відрізняються від тих кольорів які ми бачимо на сонці чи при освітленні лампи розжарювання. У чому причина? А причина криється у спектральній характеристиці денних ламп, у якій є багато провалів і вона неоднорідна. Через це виникає так зване зміщення кольорів. Так от CRI вказує на те на скільки кольори конкретного джерела світла відповідають правдивим чи то пак еталонним, адже світло на колір насправді є достатньо суб’єктивними характеристиками. У ламп денного світла CRI становлять 50%. У сучасних світлодіодних – 80%. Усе що вище 80% уже рекомендовано для професійного використання.

Логічне запитання, а взагалі навіщо мати високий показник CRI? Справді в повсякденному житті воно ніби і не відіграє великої ролі. Проте у таких сферах як мистецька реставрація чи фотографія – без високого CRI ніяк. І чим вище CRI у ваших джерелах світла, тим студійніша і правельніша кольоропередача у ваших світлинах.

CRI і Китай

На цьому даний короткий ненауковий екскурс в CRI варто було завершити, проте не все так просто. Нещодавно в неті натрапляю на одну цікаво історію студійного фотографа, який поділився своїми дослідженнями у цій сфері. Він розповів, як свого часу придбав китайську світлодіодну лампу з дуже хорошими характеристиками по CRI: маже 84%. Та все ж зеленкуватість цієї лампи вносила сумніви. І коли вдалося технічно перевірити CRI, виявилось, що воно справді на рівні 84%. То де ж собака закопана?

Після певного заглиблення у дане питання виявився цікавий факт: CRI дуже загальна характеристика, яка базується на порівнянні 8 базових кольорів спектру. Проте в 2010 році було впроваджено аналог CRI під назвою CQS Color Quality Scale, яка робила порівняння уже по 15 кольорах спектру, а у 2015 році запроваджено ще новішу модифікацію ТМ-30-15, яка робить порівняння по 99 відтінках спектру. І власне тут була проблема: CRI була в нормі, проте CQS у цій лампі мала декілька просідань, які власне і давали неприємний відтінок. Очевидно це один з методів зекономити і отримати надприбутки у виробників, адже у ідеальної лампи усі три характеристики мають бути однаковими.

 Як виміряти

Нажаль точного виміру в домашніх умовах не вийде зробити. Тут не все так просто і не все так однозначно. Такі виміри часто роблять з допомогою спеціальних приладів колориметрів, які достатньо не дешеві щоб мати їх під рукою. Та все ж певні навики і досвід з часом сформулюють у вас певні константи, які допоможуть вам на око приблизно визначати відповідність CRI.

Ось так можливо узагальнено проте спробував поділитися про дану характеристику і її важливість для фотографа. Кажуть що власне CRI уже не актуальна, та все ж вона є основою для сучасних світлових приладів, тому якщо високий CRI маємо 50 на 50 правдивих даних. Проте якщо CRI є низький – однозначно лампа не для фотографів. Сподіваюся  в майбутньому розкриємо цю тему ширше, а наразі цього цілком достатньо щоб розуміти значення CRI новопридбаних ламп і що від них очікувати.

Додати відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *