Роздуми на тему: М’яке та жорстке світло

Привіт в чергових роздумах, де буду ділитися своїми думками про ту чи іншу тема фото індустрії. Сьогодні знову говоримо про світло. Так от довгий час мене бентежить питання, чому більшість студій і фотографій нашого регіону так помішані на м’якому освітленні. Справді перебираючи їхні роботи там усе не побоюся цього слова аж «задовбує» ватністю. Хоча як на мене вона в багатьох випадках є неоправданою. Також дуже дивно чути що «у мене вже є софтбокс, а ти купив софтбокс». Ну то я зараз такий просунутий, а ще буквально якийсь час тому назад сам замовляв  в Китаї першу парочку софтбоксів, вважаючи що вони панацея від усього. То так воно чині?

М’яке та жорстке світло – у чому проблема?

Мабуть мені таки таланить у фотографії, оскільки перші свої світлові композиції робив не софтбоксом а банальним відео світильником. Що цікаво, у багатьох випадках воно мене влаштовувало. Класно так: є якийсь боєм і т.д. Проте коли купив першу пару софтбоксів, чесно кажучи мене вони на початках почали бісити. Я ніяк не міг досягнути того об’єму і гри світла та тіней. Спочатку вважав що в софтбоксах непотужні джерела світла. та згодом зрозумів, що проблема саме криється у співвідношенні м’якого і жорсткого світла. Виявляється до придбання софтбоксів я мав справу з жорстким світлом. І відверто воно мені і сьогодні більше подобається. Та все ж є ситуації де без м’якого світла ну ніяк. Тому проблемка в розумінні цих двох явищ є досить таки суттєвою.

Що таке «жорстке» і «м’яке» світло

Отож що таке жорстке світло. У природі це сонце у яскраву погоду коли ми отримуємо чіткі тіні. Відтак перепади між світлими і темними ділянками є різкими, тож на виході ми отримуємо достатньо контрастну картинку.

М’яке ж світло навпаки дає розмиті тіні, або взагалі ми їх можемо не помічати. Це таке собі освітлення в пахмурну погоду, коли між світлими і темними ділянками є м’який градієнтний перехід.

Жорстке і м’яке світло – якому надати перевагу

І ось тут криється проблема: тож якому світлу треба надати перевагу. Чесно кажучи одностайної відповіді практика не дала. При різних ситуаціях і різній стилістиці добре і одне і інше. Тобто обзавестися одними софтбоксами мабуть буде не вірно, бо отримуємо саме ось цю ситуацію, яка «задовбала» мене на початку публікації.

Жорстке і м’яке світло – чи можливе лишень при наявності софтбоксів

Та знову ж якщо у вашому розпорядженні є лишень два софтбокси – не розчаровуйтеся. І ось чому. Два типи світла є взаємо перехідні. Тобто з жорсткого світла при тих чи інших умовах ми можемо отримати м’яке світло, і навпаки при наявності софтбоксів можемо отримати жорстке світло.

Давайте уявімо ситуацію: у нас таки два софтбокси і більше нічого. Проте нам потрібно отримати перехід світла достатньо контрастний, що досягається лишень при жорсткому світлі. Що робити в такій ситуації. І тут є два варіанти. Варіант перший: знімаємо з софтбокса сам софт-фільтр (біле полотно перед джерелом світла) і даємо попрацювати безпосередньо джерелам освітлення. Варіант другий: відсуваємо якомога подалі софтбокс від предмету зйомок. Чим дальше розташований софтбокс тим світло стає жорсткішим.

Особливості м’якого світла

Чому так відбувається? Виявляється на м’якість світла впливає не лишень матеріал розсіювання чи потужність світлового потоку джерела світла. На софт-ефект впливає площа розсіювання. Тобто чим більша площа софтбокса і чим він ближче розташований до об’єкта – тим більшим ми отримуємо софіт-ефект. І навпаки чим дальше ми віддаляємо софт-бокс від об’єкта, тим у меншу цяточку перевтілюється джерело світла, відтак той перетворюється в жорстке світло. Тому маємо розуміти що маленький софтбоксів не буває. Ну він може бути, але такий прилад доведеться використовувати впритул до об’єкта. Отож якщо площа вашої студії дає змогу сувати софт-0бокс туди сюди ви цілком комфортно можете використовувати лишень софтбокси для створення ваших фото шедеврів.

М’яке та жорстке світло – проміжні варіанти

І на  завершення цієї думки а чи є проміжне світло у цій конструкції. Справді є і про це ми неодноразово писали та розповідали. Це так звані портретні тарілки зі спеціальною стільниковою сіткою. Тобто застосувавши спеціальну світло формуючу насадку ми можемо отримати по центру жорстке світло, яке до країв світлової зони градієнтурно буде переходити на пом’якшення та згасання. Просто чудовий інструмент для світлової творчості.

М’яке та жорстке світло – підсумок

Сьогодні роздуми хоча і були без практичних прикладів, та все ж персонально мені на старті розуміння природи жорсткого і м’якого світла ой як бракувало. І мав сплинути час проб та експериментів допоки не стало зрозуміло що і з чим застосовувати. Сподіваюся у вас все буде значно швидше. Вдалих світлин і не боїмося експериментувати.

 

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *