Експозиція – то ж якою вона має бути

Якщо у попередніх публікаціях ми розповідали про інструменти, які відповідають за експозицію, то у даній публікації хотілося б поговорити про дещо практичні речі. А саме якою має бути правильна експозиція. І справді питання дуже цікаве, оскільки для себе свого часу зрозумів що ідеальних якихось фізичних показників виявляється не існує. Для кожної окремої ситуації є своя правильна експозиція. Тобто саме поняття експозиція є радше відносним а не абсолютним явищем.

Правильна експозиція – основні поняття

Та все ж ми знаємо що є добра експозиція, а є також браковані варіанти. Чому так і де саме межа між абсолютним і відносним? Давайте спробуємо у цьому розібратися.

Логічно, що істина десь посередині. Так і в експозиції зразковим варіантом буде та версія фотографії у якій зберігаються деталі як у світлій частині так і в тінях. Якщо деталі пропадають у якійсь з цих зон – фотографію можна вважати або недоекспонованою (фотографія затемна), або переекспонованою (фотографія засвітла).

Правельна експозиція

 

Переекспонований кадр

Недоекспонований кадр

Правильна експозиція – як орієнтуватися

Про те як шукати баланс правильної експозиції з допомогою трьох китів – витримки, діафрагми та чутливості розповімо у наступних публікаціях. Сьогодні ж хотілося б зрозуміти як же ж ідентифікувати пекельну експозицію, або як пересвідчитись, що дана експозиція є саме ідеальною.

Правильна експозиція – орієнтуємось на око

Найпростішим варіантом є орієнтація на око. Переглядаємо пробний фрагмент на дисплеї фотокамери і при потребі вносимо корективи. Але тут якраз криється низка перепон, які при пост обробці проявляться вам у нових проблемах. Річ у тім що зрозуміти реальність експозиції на дисплеї фотокамери вкрай складно. Це викликано технічними особливостями дисплеїв, його балансуванням та кольоропередачею. Те що в камері нам буде здаватися нормою на практиці може виявитися не доекспонованим кадром. І особливо така похибка може виникати якщо свого часу ви налаштовували яскравість дисплею під свої потреби.

Отож як бачимо орієнтація по екрану фотоапарата не є ідеальним варіантом. Звісно з досвідом ви набудете навиків попадати в «правильну експозицію». Також не рекомендуємо використовувати максимальне регулювання яскравості, яке якраз також є джерелом породження похибки. Якщо у фотоапараті є автоматичне налаштування яскравості дисплея, краще користуватися ним, оскільки вона при тих чи інших світлових обставинах буде правдивіше передавати експозиційну картинку.

Зрозуміло, орієнтація на око потребує навиків та досвіду То як поступати коли потреба попадання в експозицію існує уже і тепер. А для цього в сучасних фотоапаратах є свої спеціальні інструменти.

Правильна експозиція – орієнтуємось з допомогою гістограми

Переконаний, що з цим графіком знайома більшість фотографів любителів, адже його можна зустріти як в програмах по обробці фотографій, так і у самих фотоапаратах. Власне з допомогою даного вимірювального приладу ми також можемо отримати достатньо достовірну інформацію про стан нашої експозиції. І хоча гістограма слугує не тільки для таких цілей, проте у нашій ситуації вона буде дуже помісною.

Та для початку давайте зрозуміємо про що саме нам розповідає гістограма. Перед нами графік з 256-ма вертикальними поділками. Кожна поділка відповідає за певний елемент яскравості. Тобто градація зліва на право відображає прогресію яскравості від найтемнішого до найсвітлішого. Відповідно ми маємо 256 кроків яскравості. Вертикальна градація вказує на те скільки пікселів задіяно в тих чи інших зонах яскравості. Тобто навіть не дивлячись на фото, з допомогою гістограми можемо сказати скільки присутньо  у ній світлих і темних елементів.

Проте як гістограма нам допоможе розібратися в правильності експозиції? Як ви уже звернули увагу гістограма має форму горбика, або кількох горбиків, проте нас будуть цікавити крайня ліва і крайня права сторона графіка. У правильній експозиція вона має розпочинатися з нуля і плавно нарощуватися до центру і відповідно до краю знову спадати до нуля. Звичайно цей початок графік не обов’язково має стартувати у крайніх точках (горизонтальної градації), проте плавність початку і спаду має стартувати з нуля у вертикальній градації. Це означає що у нас здорова без артефактів експозиція.

Як же ж виглядають артефакти на гістограмі? Якщо графік виходить за межі лівого або правого борту це означає що з експозицією щось не так. Якщо графік вийшов за межі лівого борту і ми спостерігаємо там різкий зріз – однозначно кадр недоекспонований (див малюнок нижче). Якщо аналогічна ситуація справа – кадр є переекспонований.

Нормальна експозиція
Переекспонований кадр
Недоекспонований кадр

Післямова

Отож як бачимо, незважаючи на відсутність навиків у фотографуванні сучасна техніка уже дає можливість стартувати у світ фотографії правильною експозицією. Ну і на завершення про ще два моменти, який можуть збити вас з пантелику. Мова йде про те що часто при автоматичній фотозйомці кадри у вас можуть бути дещо недоекспонованими, або переекспонованими. Так от не варто хвилюватися за вашу камеру – вона у вас цілком справна. Причина у налаштуваннях експонометра камери, про що згодом постараємось розповісти. В таких випадках варто вдатися до експокорекція, яка з легкістю нівелює недостачу.

Наступний момент: експозиція і творчість. Справді в творчості закони і правила експозиції можуть дещо відрізнятися. Як приклад нещодавно у репортажній зйомці довелося пожертвувати голубизною неба заради висвітлення деталей обличь в тіні. Або ще один приклад коли в портретній фотозйомці свідомо йду на заниження експозиції щоб акцентувати увагу на обличчі моделі, а усе решту заганяючи в тінь. Тобто пам’ятаймо: експозиція – явище відносне, тому не варто боятися експериментувати.

І якраз для завершення даної теми згадалися слова одного знайомого музиканта: «Ти розумієш що слухачеві абсолютно все одно які ти технології застосовував для цього аранжування. У них є два критерії «подобається» і «не подобається»». Отож у фотографії мабуть схожа ситуація. Проте нам варто знати закони і прийоми як дійти до цього «подобається» і власне експозиція має сприяти цьому а не заважати. Отож бажаю вам добре експонованих світлин з категорії «подобається».

P.S.

За реквізит (гітару) велике дякую групі “МЕРІ”,  музиканти якої вирішили забути її на студії, де ми і нею скористалися. Група “МЕРІ” вам респект і уважуха, правда не знаю що буде, якщо забудете барабани 🙂

 

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *