Мануальна оптика: огляд та враження від об’єктива «Геліос 44М»

Я переконаний, що більшість фотографів, принаймні на пост СНД просторі, розпочинали свій шлях у світ мануальної оптики саме з цього об’єктива. Наймасовіша модель у колишньому СРСР до сьогодні справно служить фотографам, не даючи підстав розчаровуватися у ній. І ось у моїх руках перший мій мануальний об’єктив і враженнями від першого знайомства готовий поділитися.

Перші враження

Буду, як і завжди, викладати усе у довільній формі, додаючи до розповіді цікаві інформаційні вкраплення. Ну що ж, я нарешті забрав від кур’єра пакунок в якому лежала довгоочікувана оптика. Відкриваю і відчуваю в руках холодний важкий метал. Справді цей об’єктив зроблено зі справжнього металу та справжнього скла. Такий собі елітарний об’єктиви, що солідно буде виглядати на вашому апараті, незважаючи на ретро написи і оld-дизайн.

Геліос 44 – про різновиди

Відверто визнаю, що уже згодом довідуюсь – версій Геліос 44 була сила силенна. Найстаріші це 44-2, а усе, що йшло після серії «М» це уже нові версії. І залежно від цифри, яка стояла поза «М» означало, що це новіше покоління. Я зрозумів, що в моєму випадку я тримаю перший з еМок. Хотілося дуже вірити, що «М» означає “модернізований”, та насправді нічого подібного. «М» вказувала на те, що в об’єктив вмонтований механізм так званої моргаючої діафрагми, або скачкоподібної діафрагми. Досі не розібрався як цей механізм працює і взагалі навіщо він, та все ж на його наявність вказує перемикач на об’єктиві і контрольна кнопочка на тильній стороні об’єктива. Одразу скажу, що на сучасних апаратах цією опцією скористатися таки не вдасться: прикручуючи об’єктив дана опція блокується.

Геліос 44 – як подружити з камерою

Власне ми підійшли до моменту як подружити об’єктив з сучасним дзеркальним фотоапаратом. До свого Кенона довелося докупити перехідник типу М42-EOS. Благо звичайна версія коштує копійки, тому спочатку накручуємо його на об’єктив по різьбі, а далі орієнтуючись на червону цятку вставляємо його в камеру як EF-оптику. Усе камера та об’єктив готові до роботи.

Геліос 44 – управління об’єктивом

Час поговорити про управління Геліос 44м. Насамперед розуміємо, що тут таких моментів, як автоматичне управління діафрагмою, та наведенням на різкість немає. Усе доведеться робити руками. За це відповідають два кільця на об’єктиві. Те що ближче до камери відповідає за діафрагму і перемикається ступінчасто. Крайні показники 2 – 16. Довелося чути нарікання на такий спосіб перемикання, мовляв вона обмежує у творчості, проте тут між сусідніми показниками є й прохідні, яких цілком достатньо для самореалізації. Кільце наведення на різкість достатньо туге і має великий радіус регулювання. Після STM-івських об’єктивів з їх електронним регулюванням важко було привикнути до такої системи. Та все ж у ній є свої переваги: великий діапазон налаштування і гарантія, що точка фокусу не зіб’ється.

Геліос 44 – управління камерою

А що робити з камерою? В багатьох оглядах бачив як фотографи працюють з цим Геліос 44м і в програмному режимі, в режимі пріоритету витримки. Проте я так і логіки не збагнув, як з мануальною оптикою можна використовувати автоматичні чи півавтоматичні режими. Отож після невдалих спроб перемикаюся в режим «М» і таке склалося враження, що з рук зняли окови. Ось перед вами показники експонометра і вже відносно них та очікувань підганяю діафрагму, витримку, чутливість і ін. Та про це поговоримо колись у публікації про режим «М». Скажу тільки аж тоді діло пішло у потрібному руслі, і я почав отримувати очікувані результати.

Геліос 44 – художні особливості

Технічні моменти вдалося вирішити, і я переходжу до творчих моментів. Ось тут варто поговорити знову про модифікації об’єктивів Геліос44. Насправді у природі зустрічаються різні модифікації з оптичними нюансами. Для прикладу більшість варіантів і моя ж версія мають одношарове просвітлення, проте новіші модифікації мали багатошарове просвітлення, що так чи інакше впливали на картинку. Хоча ця відмінність була і не радикальною. Коли ще перебував у стадії вибору, знайомий радив брати Геліос 44м-6 нібито там картинка на боке найкраща. Та все ж обрав ту модель, яка на час покупки була в найкращому стані. До речі мультипросвітлення визначається маркується на об’єктиві літерами МС. Також є відмінності і у кількості пелюсток діафрагми. На моїй версії є їх 8, але трапляються модифікації з 6-пелюстковою і з 13-пелюстковою діафрагмою. Якій надавати перевагу – вибір кожного, проте варто розуміти, що чим більше пелюсток, ти краща картинка боке на бліках. Та про це також поговоримо колись окремо.

Геліос 44 – перші тести

Взагалі про перші тести і враження я уже розповідав в публікації «Мануальна оптика: переваги та недоліки». Та все ж повторюся оскільки деякі моменти залишились за кадром. Перші кадри робив у приміщенні студії. Фактично це була предметка, націлена на чорно-білу зйомку. Справді картинка суттєво відрізнялася від того що знімав рідними кеноновськми об’єктивами. Надзвичайно м’яка чіткість і загалом картинка вийшла надзвичайно пластичною. Проте щоб перевірити боке і кольорову гаму – направляюся на зйомки осені. Ось тут об’єктив знову зарекомендував себе з кращої сторони: надзвичайно гарне розмиття планів, цікавий баланс кольорів. Результат можна побачити в галереї «Осінні фони». Кінцевий результат був оправданий: я отримав відмінну картинку, неподібну на стандартні і неперевершену пластику. Хтось у цьому вбачає ознаки старої радянської оптики і у нього картинка викликає ностальгію, хтось навпаки крок до якогось новаторства. Проте в обох випадках об’єктив показав себе з кращого боку.

[SLGF id=558]

Геліос 44 – труднощі

Звісно не усе так гладко: мені не вистачало контрастності і насиченості кольорів у деяких моментах. Проте усе це без зусиль компенсувалося у пост обробці. Ще однією особливістю була повільність у фокусуванні. Однією з причин було саме туге кільце фокусування з великим ходом. Та про це ми розповімо в окремій публікації цієї серії. Також дискомфортною є фокусна відстань у 58 мм. Оскільки у мене кропнута камера, то я взагалі на виході отримав 93.8 мм. Така фокусна відстань вимагає простору для кадрування. Тож з таким об’єктивом у приміщенні сильно не розженишся. На вулиці усе куди комфортніше. Врешті планую спробувати його у зв’язці з конвертерами, але про це також згодом.

Геліос44 – у зв’язці з різними камерами

Ну тут більше спираюся не на досвід а на інформацію з Інтернету. Насамперед для власників камер Nikon: дана оптика є проблематичною, через особливість конструкції. Окрім перехідника тут необхідна ще й спеціальна лінза. Щодо інших систем – тут достатньо обзавестися перехідником. Цікава особливість спостерігається при роботі на камерах Canon. Тут можуть виникнути проблеми з фокусування на діафрагмі 2.0. Проблема вирішується переходом на діафрагму 2.8. Також варто пам’ятати, що Геліос 44 дуже важко переживає бокові білки, тому при фотографуванні на вулиці вартує придбати бленду. Ось такі нюанси вичитав з мережі. Наразі з ними не зустрічався, проте про інші особливості буду доповнювати в процесі практики.

Геліос 44 – поради для тих, хто планує його придбати

Насамперед варто пам’ятати що об’єктив не з нових, тому можливі різні неприємні моменти. Насамперед звертаємо увагу на стан оптики: відсутність царапин та пилюки. Обов’язково перепитуємо чи розбирався даний екземпляр. Дуже є багато оголошень, що перебраний, змазаний та почищений об’єктив. А ось фахівці рекомендують ставитися до таких апаратів з пересторогою, оскільки оптика –  дуже тонка справа. І дуже часто після розбору злітає юстировка, оптика може перестати фокусуватися на безкінечність, а також можуть з’явитися інші невідповідності в показниках. Ще одна рекомендація вимагає хірургічного вивчення історії об’єктива. Річ у тім, що в радянському союзі існували плани і п’ятирічки. Так от як показує статистика, в об’єктивах випущених під завершення місяця, ймовірність браку і незадовільної якості збирання є значно вищою. Це результат гонитви за виконанням плану. Ну і звісно якщо плануєте покращити картинку – обираєте новіші моделі з літерою М, проте вони дорожчі і в вартості, а покращання незначне. Сподіваюся дана інформація стане вам у нагоді

Геліос 44 – висновок

Висновок простий: дана оптика є не швидкою, тому чудово підійде для студійної портретної роботи, де є приміщення і час на постановочні кадри. Протипоказано для репортажної зйомки. При дотриманні усіх рекомендацій вона буде радувати професійним результатом і довгими роками служби.

2 коментарі

  1. roman-foto 15.06.2018 Відповідь
    • Yaroslav BaranAuthor 15.06.2018 Відповідь

Додати відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *