Анатомія світла – максимально просто.

На тему света мы говорили много, но в разных публикациях и в разных темах. И все же свет в фотографии главный, ведь оно является тем художником, который рисует изображение, рисует тени, рисует настроение в кадре. Не будет света – не будет фотографии. Как оказалось свет как явление в фотографии не столь уж просто как нам кажется. У него есть свои характеристики, свойства и, в конце концов, поведение. Давайте попробуем все наши базовые знания собрать в единую публикацию, чтобы в общем понять как оно работает и на что нам нужно обращать внимание.

Физика света

Немного физики нам нужно привлечь, поскольку именно она подскажет нам как оно работает и на что оно смахивает. Ну по теории свет это видимый спектр электромагнитного излучения. То есть свет видим и невидим. К невидимому относятся разные типы излучений вроде инфракрасного, ультрафиолетового, рентгеновского и т.д. Действительно, это все явления из одной истории и семейства. И все же нас будет интересовать только видимый спектр, доступный биологическим возможностям человеческого глаза. На самом деле современная техника пошла значительно дальше, поэтому даже привычные матрицы цифровых фотоаппаратов видят шире, чем мы.

Для понимания света можем сравнить его с привычными явлениями вокруг нас. Как по мне самым ярким примером является работа душа в ванной комнате. Так свет это поток, состоящий из фотонов, движущихся с бешеной постоянной скоростью. Еще недавно это явление было константой. Однако опять же современные ученые научились уже останавливать фотоны. Поэтому поток фотонов вполне реально корректировать с помощью сантехнических приемов. В случае со светом – с помощью оптических приборов и приемов. Поэтому свет вполне физическое явление, которое поддается управлению в соответствии с нашими потребностями.

Конечно, это далеко не все о свете с точки зрения физики, но убежден, что вполне достаточно для понимания его как явления в фотографии, поэтому переходим к исключительно фотографическим свойствам этого базового явления в фотографии.

Характеристики и свойства света

Сила или количество света

Зрозуміло що мова йде про поняття наскільки світло є потужним на знімальному майданчику. Навіть тут вимірювання на око цього явища не завжди коректне тож в побуті його вимірюють з допомогою такої одиниці як «люкс», а робить це спеціальний прилад – люксометер. Тут маємо розуміти що надлишок світла для нас фотографів не настільки страшний як його недостача. Маючи в руках кран який регулює цей світловий душ при попаданні на камеру ми можемо надлишок прикручувати з допомогою діафрагми, витримки, чутливості, або з допомогою застосування нейтральних фільтрів. Та знову ж тут також є свої межі, хоча власне верхньої критичної межі в умовах природи землі фактично не існує.

Якщо згадати порівняння з душем маємо тут розуміти і ще одну поведінку даної властивості світла, що чим далі від джерела світла тим його сила, кількість чи інтенсивність падають.

Тип світла по концентрації

Тут маємо справу зі ще одною важливою характеристикою, яка поділяє світло на м’яке та жорстке світло. Жорстке світло породжує у кадрі високо контрастну картинку з чіткими тінями, адже освітлення здійснюється прямими променями. Що робити у випадку якщо нам потрібна відсутність тіней чи принаймні м’які тіні. В такому випадку необхідно жорстке світло пом’якшити з допомогою його розсіювання. І цей спосіб давно уже відпрацьований з допомогою такого світлового приладу-модифікатора як софт-бокс. Навіть у природі є свій софтбокс – це хмари в хмарну погоду коли небо повністю закрите ними. Як ви знаєте в таку погоду тіні зникають.

Який тип світла для фотографії кращий? Насправді – оба, адже кожен з типів має свої стилістичні можливості щодо передачі змісту та характеру. Ну про це ми вже неодноразово розповідали.

Тип світла за спектром

Один з най відповідальніших характеристик світла, який відповідає за колір. Фізично мова йде про довжину електромагнітної світлової хвилі. Найдовша світлова хвиля відома нам як червоний колір, найкоротша хвиля з видимого спектру відповідає фіолетовому кольору. Простіше мова йде про кольори райдуги, які у фотографії і особливо фотографічному світлі впливають не лише на колір об’єктів але й на баланс білого. Ну ми вже знаємо що у ББ відтінки відомі такими характеристиками як теплий та холодний спектр, або він ще вимірюється як температура у Кельвінах.

Технічний функціонал світла

Чистота світла

Ось десь так  по простому можна охарактеризувати властивості світла. Так коли мова йде про технічні характеристики джерела світла – розуміємо що світло значно складніше у своїй структурі і не настільки однорідне як здається. Якщо пригадати курс фізики та хімії, пам’ятаємо про спектральні аналізатори світла. Тобто світло – явище складне і два однакових по характеристиках джерел світла можуть у фотографії давати цілком різні результати. Скажімо при використанні білого світла чомусь можуть пролізти зеленкуваті відтінки. І тут проблема у спектральній чистоті світла, тому невипадково у світлових приладах було запроваджено таку одиницю вимірювання як CRI – по простому це коефіцієнт правдивості відображення кольорів. І негативними цей коефіцієнт може бути через домішки інших спектрів у світловому приладі.

Джерело світла у фотографії

Ось тут ми дійшли до моменту в якому маємо зрозуміти з якими джерелами світла нам працювати. Насправді будь-яке джерело світла, яке має достатню потужність уже може стати нам у нагоді. Це лампи, це спалахи, це сонце, це відбите світло від блискучих чи світлих поверхонь. Наше завдання як фотографа зрозуміти технічні характеристики світла з яким маємо справу і чи воно нам підходить для тої чи іншої сцени.

Позиція світла у просторі

Так цей фактор також особливо важливий для фотографа, оскільки розташування джерела світла відносно моделі чи об’єкту зйомки відіграє надзвичайно важливу роль. Цей фактор впливає на стилістики сприйняття кадру, на характер малюнку контурів та тіней. Тому наступний момент на який варто звертати увагу – саме позиція джерела світла відносно об’єкту фотографування.

Замість висновків

В целом, эта публикация – попытка вступления к теме «Свет в фотографии». На самом деле много публикаций на данную тему уже есть на нашем сайте и ознакомиться с ними можно по хештегом #студийный свет . Если у вас возникают трудности в понимании принципа и роли света в фотографии, наверное, стоит начинать именно с этой публикации.

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *