Фотоспалах – темна полоса в кадрі

Я взагалі не є прихильником фотоспалахів як джерел фотографічного світла. І склалося так з об’єктивних причин, проте у практиці є ситуації коли без них ніяк. Отож під час таких зйомок уже вдруге зустрічаю дивне на перший погляд явище коли під час зйомки освітлена лише частина кадру, а інша проявляється темною полосою. Вперше з таким зіткнувся на фотостудії при використанні стаціонарних фотоспалахів. Вирішилась проблема зміною витримки. І ось нещодавно подібний баг почав продукувати накамерний спалах на кропнутій Sony. Що це за такий баг і яка його технічна історія, пробую насамперед розібрати для себе, нуті звісно готовий поділитися звами.

Темна полоса – причина

Шукати мануал довго не довелося і виявляється що пояснення для першого випадку криється у такому параметрі як «витримка синхронізації». Що це таке? Справді витримка синхронізації це не те що ми знаємо як витримка. І тут нам варто заглибитися  трошки в технічні моменти роботи затворів фотокамер, оскільки  саме від них зростає наша проблема.

Ми знаємо що затвор це механізм який відкриває та закриває доступ світла до матриці. Від  того наскільки він довго відкритий залежить наша експозиція в кадрі. Звісно час відкриття регулюється в часових параметрах від мілісекунд до секунд і навіть хвилин. Проте нас буде цікавити конструкція затворів. На сьогодні найбільш популярною є штокова конструкція затворів. Коли ми тиснемо на спуск затвора відкривається одна шторка і за нею слідує друга шторка яка закриває затвор. Чим більша експозиція тим більша відстань між шторками чим менша експозиція – тим менша відстань шторки затвора. Шторки переважно рухаються зверху вниз. Так от коли у нас довга експозиція – шторки повністю відкривають матрицю. Але коли є дуже коротка витримка цей простір між шторками пробігає вузькою щілиною. Тобто можуть виникнути такі ситуації коли одна шторка ще не встигла вийти з кадру а інша уже його перекриває.

Саме тут і зарита собака. Згадуємо що зображення на матрицю проектується вверх ногами. Відтак при використанні спалаху на короткій витримці через неповне відкриття матриці ми можемо отримувати темну полосу як тінь від шторки яка уже в кадрі через малий розмір щілини. Переважно це тінь від другої шторки яка доганяє попередню. А якщо врахувати що все відбувається у перевернутому стані тож ми отримуємо темну полосу знизу кадру.

Як побороти проблему темної полоси.

Насамперед перед тим як приступити до зйомки шукаємо мануал нашої камери і знаходимо такий параметр як «витримка синхронізації». Що це за параметр: це саме та гранична витримка до якої затвор ще повністю відкриває матрицю. Коротша витримка буде уже нагороджувати кадр вищезгаданим артефактом. Переважно витримка синхронізації становить  1\125с. – 1\250с. далі  нижче даних параметрів не опускаємось.

Висновок

Отож як бачимо фотоспалахи не люблять коротких витримок. Саме на них ви можете отримати артефакти у виді темної тіні чи полоси. Тому щоб уникнути подібної проблеми рекомендую:

  1. Перед зйомкою дізнаємося в інструкції до вашого фотоапарата показник «витримки синхронізації» і не переходимо межу до коротших витримок.
  2. Якщо інструкції нема або там не знаходите вищезгаданий параметр рекомендую використовувати спалах при витримці 1\150с. В крайньому випадку 1\250 с.
  3. Ну і зрештою якщо і це не допомогло – просто збільшіть витримку від тої, з якою фотографуєте в даний момент.
  4. Ну і якщо уже три варіанти не допомагають, а полоса присутня – можу вам поспівчувати – у вас проблеми з затвором і без лікарського втручання не обійтись.

Ну а в іншій історії усе було набагато прозаїчніше – тінь від об’єктива. Просто дивно чому розробник створив таку конструкцію накамерного спалаху, який при некітовій оптиці відкидає дуже контрастну тінь від прикрученого об’єктива. Отож сподіваюся цей коротенький гайд стане вам у нагоді і ви завжди будете залишатися на світлій стороні життя!!!

 

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *