Ну якщо точніше рік минув ще в листопаді, але якось так затягнувся час що через рік і фактично 2 місяці нарешті націлився на дану публікацію. І ось тут щодо Sony a7rII я спостерігаю дві дивні тенденції. Перша – катастрофічно мало публікацій про цю камеру, і друга – та невелика кількість блогерів, яка намагалась написати свої враження про цю камеру, теж робила це з великою затримкою. Чому? Очевидно Sony a7rII настільки неординарна камера, що сформулювати чітку думку дуже важко і камера насправді не дуже поширена серед фотографів через свої технічні особливості та цінову політику. Та все ж спробую сформулювати свою думку.
Чи задоволений я Sony a7rII
Через рік користування камерою я можу х впевненістю сказати що так – я задоволений цією камерою. Проте коли мені зададуть питання «чи ідеальна це камера для фотографа і для мене самого?» – ось тут відповіді однозначної годі очікувати. Але про все по порядку і трохи історії.
Вибір пав саме на цю модель лишень тому що вдалося вторгувати добрячу знижку за неї. Фактично навіть сьогодні ця камера коштує вдвічі дорожче ніж я її придбав. Уже на той час знав що камера не нова. Станом на сьогодні вийшла вже п’ята версія цієї камери у якій багато нововведень і в деякій мірі виправлень багів попередниць. Та все ж на той час коли її купував ця модель була найдешевшим способом перейти на камеру з повною матрицею зворотної засвітки. І скажу воно варте багатого. Навіть сьогодні коли усі органи управління вивчені, коли меню пройшла археологічні розкопки, коли камера була в різних умовах фотографування, розумію що прощатися з нею наразі у при теперішніх умовах не збираюся, адже щось подібне навряд чи випаде придбати. І найголовніше камера задовольнила головну вимогу до неї – якість вихідного матеріалу, тобто якість картинки. Станом на 2023 рік не бачу сенсу в заміні даної камери на щось інше. Звісно якби був аналог з такими ж характеристиками і такою вартістю але в Canon – мабуть заради кольоропередачі змінив би її.
Проте таких моделей немає, тож далі спробую поділитися спочатку негативними моментами які випливають з практики, і завершити таки на позитиві. Одразу скажу що паралельно в роботі маю кропнуту Sony a6500 тож десь якісь аналогії таки буду проводити, де це можливо та доречно.
Слабинки Sony a7rII
Взагалі найбільше недоліків у цієї камери саме в питанні ергономіки. Ну не пройшла компанія Sony того великого шляху камеробудування як їх конкурент Canon. Тож усі функціональні кнопки чи крутилки чи імітація хвату тут є саме імітацією і не більше. Деколи так доводиться викручувати пальці щоб скажімо тактильно знайти ту чи іншу кнопку під час репортажки що ще трохи і зможу показувати трюки в цирку. І коли заявляють що дана проблема це питання звички – рік минув а я не звик. Ну для неспішної роботи в студії в портретці чи предметці це абсолютно некритично, це критично тоді коли потрібно швидко сфокусуватися і скажімо перевірити при наближенні попадання в фокус. Досі промахуюсь з функціональною клавішею яка за це відповідає. Звісно коли рідна оптика – таких ситуацій просто не виникає, але коли у тебе 90% нерідної оптики серед яких багато мануальних приладів – ось ця проблема дуже відчутна.
Наступний момент по ергономіці це відсутність повноцінного відкидного екрану. Він є, але достатньо обмежений. Ну чи це недолік – теж сумнівне питання, як згодом переконався це свідоме маркетингове урізання виробником щоб мати хоч якісь аргументи на майбутнє. Справді в новіших версіях уже є відкидний екран
Третій момент який мене часто бісить – датчик вимикання екрану коли використовуєш видошукач. Він спрацьовує коли треба і не треба. Поправляєш пасок – екран погас, фотографуєш на рівні пояса екран як світломузика то гасне то з’являється. Кажуть в новіших версіях це уже поправлено.
Меню – тут сказано багато. Але ви ще не працювали з Sony a6500. Я так переконався що чим новіші камери тим більше пунктів меню, а відтак тим густіший ліс. Так от меню Sony a7rII це ще полонина з квіточками. Після вищезгаданої камери тут усе було просто і зрозуміло. Пригадую розібрався з ним буквально за 2-3 дні. Так тут є усі фікси звичні камерам цього виробника. Але коли їх відносно небагато – розібратися і звикнути можна.
А цей недолік камери породжений його прямою перевагою – 42 мегапікселями. Скажу так на початка ще нічого, але уже за нетривалий час ваші накопичувачі будуть дуже швидко заповнюватися, тому що розмір світлин навіть у JPG є чималий. Але і це можна обійти і камера навіть пропонує декілька варіантів.
Про кольоропередачу теж варто згадати адже вона тут соньківся з рідною маджентою. Та знову ж усе на пості можна узгодити і наразі великої проблеми не становить. Якщо ж ви в кольорокорекції профан тоді варто використовувати творчі стилі, які у певних моментах здатні нівелювати дану проблему.
Робота слідкуючого автофокуса теж викликає питання. Писав декілька блогів коли уся надія на фокусування по обличчю – камера підсовує падлянку у виді дофокусування в процесі зйомок. Ще її блогери називають рискання. До речі та проблема є й у наступному поколінні камери. Здається у 4 та 5 поколінні уже все стало працювати більш-менш нормально.
4К – зйомка. Камера таки перегрівається. Не так часто як Sony a6500, але все ж. Ну і з ним пов’язані похідні проблеми. Зокрема пригасання монітора під час зйомок в 4К.
Слабенький акумулятор. Хоча треба віддати належно що виробник у комплект камери кладе одразу два акумулятори.
Запис звуку на камеру через зовнішній мікрофон нікудишній. В середині спрацьовує лімітер з дивним алгоритмом який спочатку задирає рівень сигналу а через певний час його скручує до норми. Ця функція ніде не відмикається.
Що мені сподобалося в Sony a7rII
- Якість картинки на виході. Вона чітка, вона з великим динамічним діапазоном, вона піддатлива для різного роду корекцій. Ну звісно якщо ви фотографуєте в RAW форматі.
- RAW формат – чудово тягнеться. Пригадую нещодавно ми знайомилися з одним з флагманів компанії Canon 1dmk4. Так от як не намагався там витягнути тіні – дуже слабенько тягнувся даний параметр. В Sony a7rII діапазон змін просто гігантський. Тому навіть якщо на виході щось не так – завжди на постобробці будете мати великий запас міцності.
- Фокусування. Я не про автоматичне, яке непогане, але з дуалпікселем тягатись рано. Я маю на увазі можливість ручного фокусування. Це вмонтована система фокуспікінгу і можливість подвійного зумування для контролю. Усе є працює майже безвідмовно з певними нюансами. Тобто рідна не рідна оптика уже для вас значення не буде мати.
- Чутливість автофокусу. Насправді ніколи не звертав увагу на цю характеристику. Проте коли вперше потрапив з Sony a6500 на фотостудії, тоді просто хотілось плакати – при недостатній кількості світла та просто відмовлялася фокусуватися. Ні в Sony a7rII з чутливістю усе гаразд і в сутінках чітко хапає фокус.
- Мегапіксельність. Відчув її перевагу під час фотографування місяця. Саме ця кількість мегапікселей дає можливість отримати подвійну деталізацію у порівнянні з типовими сучасними матрицями. Також добре себе зарекомендувала у рекламній зйомці де роздільна здатність грає велику роль.
- Ергономіка окрім недоліків також має й певні позитивні моменти. І це без сумніву окреме коліщатко яке відповідає за корекцію еспозиції. Не раз доводилось ним користуватися.
- Ще одна фішка, яка є у більшості нових камер Sony для мене стала відкриттям. Дослівно це Оптимізація динамічного діапазону, яка у сильно контрастній картинці дозволяє зберегти інформацію як у тінях так і у світлих зонах. Користуюся часто, особливо під час зйомок Карпат.
- Видошукач, який тут OLED. Ну про них також написано багато негативу, але у моїй ситуації коли я маю проблеми з зором це справжня знахідка: картинка світла, картинка чітка і окуляр видошукач має можливість робити корекцію до -4 діоптрій. Враховуючи що ношу окуляри -5.5 – можу без окулярів комфортно кадруватися у будь-яких умовах.
- Можливість використовувати матрицю як в повному так і в кроп режимі. Ось це і є спосіб просто зменшити об’єм вихідного файла при тому отримуючи можливості використовувати об’єктиви для кропнутих матриць. Тобто Sony a7rII є всеядною до об’єктивів. Головне щоб різьба підійшла.
- Легкість і компактність камери. У вашу фото сумку тепер поміститься значно більше гаджетів. Також вашому електронному гімбалу буде значно легше справлятися з легкою в порівнянні з дзеркалками камерою.
- Відеозйомка
Sony a7rII – спірні властивості камери
Для мене досі загадкою залишається матричний 5-осьовий стабілізатор. Ну в a6500 він точно є, оскільки потрясти камерою почуєте що там щось рухається. Пригадую дивився як майстри розібрали цю модель щоб спростувати легенду про цей стаб який ніби то рухається в магнітному полі. Ні він там справді рухається але на спеціальних кульках. Проте у Sony a7rII нічого подібного немає: монолітний корпус і всередині нічого не відбувається. Пробував інструкції щодо вмикання стабу – як змаз був так він і залишився. Навіть спеціально прикупив кітовий об’єктив з стабом всередині – очікування які покладав на стаб не справдились. Тобто ця опція можливо дута і припаяна швидше як маркетинговий хід. Ну в будь-якому випадку у нас ще одна таємниця яку можливо відкриємо з часом.
Таки же спірним залишається швидкість серійної зйомки, яка тут по сучасним міркам є невеликою – 5 кадрів в секунду. Нещодавно фотографував футбольний матч і цієї опції мені було більше ніж достатньо. Це напевно у моїй практиці перший раз коли я був радий що вона у мене є і вона реально дозволила зробити багато гарних кадрів. Знову ж у порівняння згадується експеримент у той же день і на тому ж турнірі Sony a6500 з її 11 кадрами в секунду. Ну насправді в такий момент відчуваєш психологічний дискомфорт як швидко затвор розходує свій ресурс. По друге чи настільки збільшилась якість відібраних кадрів – дуже спірне питання, а от сміття на картці пам’яті з’явилося врази більше і більше часу довелося затратити на постобробці щоб відібрати щось путнє. Як на мене 5-7 кадрів в секунду це саме золота серединка. 3 кадри явно замало – 11 кадрів явно забагато.
Висновки про Sony a7rII
Це особлива камера яка вирізняється з загальної маси певними перевагами одна з яких це висока мегапіксельність. І допоки стандартні камери не досягнуть стандартного рівня в 40-50 мегапікселей вона буде завжди востребувана на ринку. Згадую Canon 5Ds – високомегапіскельна камера яка досі користується попитом на вторинці. Подібного гатунку і камери Sony серії a7r. Це камера для солідної і професійної роботи, яка не боїться недостачі світла, яка добре себе зарекомендувала у фотостудії так і в репортажці. Вона достатньо універсальна щодо оптики тому Sony a7rII суттєво розсуває ваші творчі межі, головне вміти усім цим скористатися. Можу сказати що вона ще довгі роки буде востребуваною у фотографів оскільки мабуть одна з найдешевших у класи високомегапіксельних камер. Якщо проаналізувати наступні покоління то 3та4 покоління це незначний рейстайлінг та приріст на +10 мегапікселей. Уже п’яте покоління – відчутно революційне до другого, але вартість усе ставить на свої місця. Тому ще раз повторюся якщо зважати на позитиви і негативи даної камери – однозначно камерою задоволений
А яка альтернатива цієї камери за такі гроші?