Очевидно з цієї публікації розпочнеться велика серія публікацій про такий жанр як «Фотопортрет». Та у цій вступній публікації хотілося б поговорити про явище яке у кожного давно на слуху, проте багато хто не розуміє у чому саме його природа. Отож говоримо про таке явище як «Золотий час», або «Золота пора» для фотопортретів.
Що таке «Золотий час»
Для себе я розумів відносність цього терміну, проте коли знайшов в інтернеті чітке твердження даного терміну – дуже здивувався. «Золотий час – це перша година після сходу сонця і остання година перед заходом сонця – найкращий період освітлення для фотопортретів і пейзажів». Та все ж згодом мав визнати що це мабуть найточніше твердження щоб зрозуміти суть цього явища.. Якщо своїми словами, я б це сформулював так. «Золотий час» це такий період в добі коли сонце розташовується у правильну стартову студійну позицію відносно усіх об’єктів, які є на поверхні землі. Ось така собі професійна фотостудія площею у тисячі гектарів. І справді такі моменти наступають у першу годину після сходу сонця і в останню годину перед заходом сонця.
Чому «Золотий час» є саме золотим?
Ось тут нам необхідно заглибитись в анатомію студійного світла. Насправді про це ми неодноразово писали і розповідали. Але ще раз нагадаю що історія і стандарти студійного світла були продиктовані саме нашою зорею наймення «Сонце». Давайте ще раз згадаємо стартову позицію будь-якого освітлювального приладу (мова йде про малююче світло). У більшості рекомендацій вказують розташування джерела світла під кутом 45 градусів відносно моделі і вище рівня очей. Отож коли ми звернемо увагу на сонце у вечірній період – ми власне зможемо скористатися Сонцем як джерелом студійного світла.
Нюанси «Золотого часу».
Якщо ви уважно прочитали попередні абзаци, у вас виникнуть певні дисонанси щодо вищевикладеної інформації. І ви будете мати цілком рацію, оскільки твердження про «Золотий час» не можна сприймати буквально. Давайте звами пройдемося по тих нюансах, які породжують нестиковки.
Першим з таких нюансів є розташування джерела світла. Так от якщо кут 45 градусів ще якось можна витримати, то висоту сонця не завжди. Згадаймо як заходить сонце і особливо його фінальну стадію в останніх півгодини. Сонце фактично світить на рівні очей. І ось тут у нас мала б бути поправочка що ідеальним є саме перша половина тої рекомендованої години під час заходу сонця. Якщо мова йде про схід -дзеркально перевертаємо умови – друга половина години коли сходить сонце. Ось це буде найідеальніший час для портретної зйомки. Як бачимо вийшло досить складна формула для розуміння простого фотографа. Тому заокруглення яке існує в народі можна вважати ну майже точним.
Другий нюанс про який часто не зважають розповідаючи про «Золотий час» – температура джерела світла. Так чи інакше але в золотий час ми будемо мати справу з теплим джерелом світла. Добре це чи погано? З практики скажу що це не універсально. Насправді таке світло має потужний художній інструментарій, але коли мова йде про вибір характеру в кадрі, ми обмежені роботою у теплому спектрі. З практики пробував вирівнювати балансом білого – але втрати природніх відтінків значні. Насправді це критично лише для тих хто дуже добре розбирається в колоруванні і власне має певний задум сюжету який протирічить спектру в кадрі. Все, у інших випадках отримаєте просто чудову картинку. Ну і варто розуміти що чим ближче сонце до горизонту – тим теплішим стає спектр в кадрі. Тобто все переходить у червоний колір. У випадку вітряної погоди може й у рожевий.
Ну і третій нюанс про який дипломатично замовчують – жорсткість світла. Сонце у будь-якій позиції є джерелом жорсткого світла, а не м’якого, яке найчастіше використовують в студіях. Знову ж відповісти чи це добре чи погано не можна. Це не універсально, оскільки ви обмежені певним інструментарієм. Проте і він здатний творити шедеври.
Що варто звертати під час фотографування в «Золотий час»
- Насамперед на те що «Золотий Час» це все таки не студія, хоча він володіє певним фрагментом студійних можливостей, які треба знати та використовувати на повну.
- Також треба зважати на техніку «Золотого часу» у якому у вас немає змоги рухати джерело світла, відтак важлива позиція як ви розмістите модель відносно світла.
- Одразу при побудові кадру враховуємо особливості джерела світла щодо формування художнього характеру: спектр і жорсткість світла.
- «Золотий час» – достатньо обмежений період у часі тому важливим є контроль за джерелом світла (тобто за сонцем) та зміною його характеристик.
Навіщо нам фотографам «Золотий час»
Насправді першою перевагою «Золотого часу» є економія, адже це такий період в добі, який здатний вам забезпечити майже студійні світлові умови. І це круто. Скажу більше є в році періоди коли золотий час триває весь світловий день. Йдеться про Листопад та Лютий. Головне щоб поталанило з ясною погодою.
Ще однією художньою перевагою «Золотого часу» є особливість освітлення під час сходу та заходу сонця, який не завжди можна відтворити в студійних умовах. А це є незамінним при передачі романтичного настрою, спокою, теплоти тощо.
Як бачимо, нам без «Золотого часу» ніяк. Головне навчитися користуватися цим інструментарієм і він нам відплатить атмосферними пейзажами та портретами. Якщо ця публікація для вас була корисною – поставте плюс в коментарях під нею, або напишіть декілька слів. Тоді спробуємо продовжити тему золотого часу і розповісти як саме технічно фотографувати в золотий час.