Ще донедавна можна вважати нічого не знав. Звичайно уявлення мав що таке ND-фільтр (нейтральний фільтр), навіть мав колекцію таких фільтрів, але на практиці якось ну не доводилося їх використовувати, аж поки не настав той карколомний день.
Що таке ND-фільтр
Насправді це не якийсь супер-пупер наворочений гаджет. Якщо вдома маєте темні окуляри від сонця – ось вам найсправжнісінький ND-фільтр. Тобто це такий світлофільтр, який є звичайним затемненим склом і по логіці можемо припустити що його функціонал – зменшити кількість світла, яке потрапляє в об’єктив. А тепер про дисонанс, який викликає це твердження. Персонально зі своєї практики дуже рідко потрапляю в умови зйомок де мені вистачає світла. Мусиш там чи чутливість підкручувати чи витримку. Тож власне логічне запитання, а навіщо нам тоді затемняти об’єктив?
Історія перша про ND-фільтр
Власне звернутися до цього гаджета заставив випадок. Нещодавно мав невелику репортажну відеозйомку на вулиці. Так от коли виставив витримку в 1\50 с. (чому саме таку – шукайте в публікації про налаштування відео у фотокамерах) зрозумів що в ясний травневий день у мене в кадрі повний пересвіт. Звичайно довелося чутливість ставити мінімально, що теж не допомогло, зрештою сяк-так діафрагмою якось затемнив кадр і репортаж був врятований. Ось тут щоб не гратися з барабаном якраз і в нагоді мав стати ND-фільтр який пари достатньо великій витримці дав би змогу мінімальних налаштувань.
Історія друга про ND-фільтр
Репортаж передбачав інтерв’ю. І ось тут я вирішив повимахуватися своїм об’єктивом зі світлосилою F\2.8 і зробити гарне боке за інтервюваним. А для цього художнього ефекту нам потрібно скоротити глибину різкості, яку досягаємо у великій мірі завдяки відкриванню діафрагми. Відкрив діафрагму і в кадрі знову повний пересвіт. Ось тут для художньої зйомки знову ж знадобився би ND-фільтр.
Історія третя про ND-фільтр
Припустимо що з горя я поїхав в Карпати по фотографувати водоспади. І якраз хотілося розмити потік води щоб він передавав м’якість і стрімкість водночас води. А досягається такий ефект знову ж завдяки довгій витримці. Поставив камеру на штатив, налаштував витримку в декілька секунд і у кадрі як ви вже здогадалися – повний пересвіт. Знову потрібний ND-фільтр.
ND-фільтр – не все так просто, але й не складно
Отож вище описав три класичних моменти для чого потрібний нам ND-фільтр. Але на практиці виявилося, що не все так і просто. Не достатньо приставити темне скло і буде вам радість. У нашому фото світі стандартизації світлофільтри є різних розмірів чи точніше діаметрів і саме вам потрібний той, який підійде саме на ваш об’єктив. Це перший момент, на який варто звертати уваги. Діаметр під лінзи об’єктива завжди вказаний спереду об’єктива.
Ну але діаметр ND-фільтра це не уся складність цього гаджета. Наступною характеристикою є степінь його затемнення. Тобто є ND-фільтри світліші, а є темніші. Який саме обирати уже залежить від світлової ситуації в кадрі. Правда розробники оптики і тут пішли нам на зустріч і винайшли ND-фільтр зі змінним затемненням. Щось на подобі поляризаційних фільтрів – крутиш одну з кілець і світлофільтр або затемняється або висвітлюється. Звісно такий світлофільтр є дорожчий, проте не трагедія якщо його немає у вашому арсеналі. Тут головне пам’ятати, що степінь затемненості вимірюється у стопах і чим вище число на маркуванні ND-фільтра, тим темнішим він є.
Лайфхак про ND-фільтр від фотографа Ігора Бандрівчака
Нещодавно він ним поділився зі мною, ну оскільки я не жадний, тож ділюся і звами. Уявіть ситуацію6 у вас один об’єктив з діаметром 52 мм. Під фільтр. Звісно ви купуєте ND-фільтр саме з таким діаметром. Але стоп: що робити, якщо у вас декілька об’єктивів і з різними діаметрами під світлофільтри?
Ось тут в нагоді і досвід пана Ігора Бандрівчака. Звісно купувати під кожний стандарт – суттєво вдарить по кишені. Отож пан Ігор рекомендує купити ND-фільтр найбільшого діаметру. Скажімо 82 мм. І набір перехідних кілець. З таким комплектом одна лінза сяде на будь-який стандартний об’єктив.
Про формфактор ND-фільтр
Досі ми розповідали про класичний і розповсюджений форм-фактор ND-фільтрів, які можна спереду накрутити на об’єктив. Проте в природі існує багато й відмінних формфакторів. Нещодавно писав новину про так звані прижимні світлофільтри серед яких є й ND-фільтр. Там світлофільтр розміщується між обєктивом і матрицею. А є такі, які вставляються в перехідник, а ще можуть бути світлофільтри які кріпляться спереду до об’єктива з допомогою спеціальної конструкції. Ну і зрештою в деяких камерах є стаціонарно вмонтовані ND-фільтри. Тобто їх є сила силенна різновидів щодо способу кріплення. Проте функціонал у них завжди однаковий – не допустити пересвіт у кадрі і відрізати зайве світло. Ну як бачимо насправді є такі світлові сцени.
Замість фіналу про ND-фільтр
Як бачимо, насправді дуже корисна штука як для художньої відеозйомки так і для художньої фотозйомки. Чесно скажу мені ці світлофільтри виглядають більш кориснішими ніж ультрафіолетові фільтри (UV-фільтри). А що робити, якщо під руками їх не виявилось?. В певній мірі частково їх функцію може виконати поляризаційний фільтр. Тож дати собі ради на зйомках маєте варіанти. Якщо про якийсь функціонал ND-фільтра я не згадав – підказками діліться пліз в коментарях. Не, обіцяю, але якщо буде час то спробую зняти відео на цю тему. А наразі усім гарних і непересвітлених кадрів.