Об’єктивно тема без чітких відповідей та порад. Уже два роки поспіль практикую студійну зйомку, проте остаточної відповіді, які лампи саме варто купувати для софтбоксів так ніде і не отримав. Отож вітаю вас у першій студійній публікації в якій буду намагатися давати відповідь про те якими саме лампам варто надавати перевагу при роботі у фотостудії чи на постановочних зйомках.
Знову ж усе що розповім далі це пошуки методом проб і помилок, отож думок може бути безліч і я буду радий їх почути у ваших публікаціях оскільки знову ж систематизованого викладу я так ніде і не зустрів.
Передумови
Свого часу виникла потреба провести постановочну сесію для реклами стоматологічних послуг. Раніше до цього моменту мене цілком задовольняла робота з фотоспалахом або на відкритому повітрі де головним джерелом світла було сонце. А тут ось замкнуте приміщення. Декілька пробних кадрів показали що спалаху тут недостатньо. З часом звісно збагнув що і спалахом можна було досягти непогані результати та все ж це прийшло з досвідом і з часом, а на цьому етапі у нас виникла проблема яку ми вирішили вирулювати з допомогою стаціонарних світлових приборів.
Незабаром в нашому арсеналі з’явилися два софтбокси з орієнтацією на постійне світло. Єдине залишалося вкрутити туди джерела освітлення і розпочати роботу. Так ми тоді роботу зробили, скориставшись звичайнісінькими економками (люмінесцентними лампами холодного спектру). Та все ж при отриманні світлин та їх постобробці виникло багато запитань.
Вимоги до ламп: спектр
На цьому етапі прийшло розуміння, що прибори освітлення у студійній зйомці на пряму залежні з таким параметром наших фотокамер як «баланс білого». Саме спектр світіння лампи диктує умови формування абсолютного білого кольору. Я думаю, що про «баланс білого» як явище публікація ще по переду. Проте зазначу що при різних кольорових спектрах білий колір буде абсолютно різним.
Про який спектр йдеться. Якщо взяти до уваги скажімо ті ж економки, ви мабуть звертали увагу що деякі з них світять біліше а деякі жовтіше (чи правильніше сказати «тепліше»). Ось якраз про це забарвлення і йде мова. Ну теорію про спектр світла ми також згодом опублікуємо. Зазначу лишень що вимірюється вона у кельвінах і чим нижче число тим жовтішо-червоніше світло, а чим вища температура в кельвінах тим світло синіше.
Раніше в студіях використовували жарівки які як нам на перший погляд відомо мають теплий спектр. І в принципі усіх світлини задовольняли. Про що йдеться: кожен спектр має свою художню цінність і здатний передавати той чи інший характер, настрій. Та все ж з часом студії вийшли на певний світловий стандарт, який на мою думку швидше за все був запозичений з імпульсного світла (про постійне та імпульсне світло читаємо у наступних публікаціях). Цей стандарт при якому біле світло є максимально приближеним до ідеалу. У температурних показниках даний проміжок спектрового стандарту становить 5100 – 5600 Кельвінів. Десь якраз у цьому діапазоні працюють більшість фотоспалахів. Отож перша вимога до джерела світла – спектр світіння в діапазоні 5100 – 5600 Кельвінів
Вимоги до ламп: потужність
Наступною вимого до студійних джерел світла є звісно потужність. Ця вимога також продиктована характеристиками фотокамер: для того щоб камера себе комфортно почувала в безшумовому проміжку чутливості (100 – 400 ISO) необхідна потужність ламп. Тому невипадково сучасні софтбокси розраховані на 4-5 цоколів. Тут варто врахувати що йде невелика втрата світла при застосуванні пом’якшуючих фільтрів, тож запас світлового потоку має бути предостатній.
Практика: приступаємо до підбору ламп
І так ми знаємо спектр, ми знаємо про потужність. Одразу скажу, що на практиці існують спеціальні фотолампи, які можна придбати у спеціалізованих магазинах. Вони і по спектру відповідають і потужність чималенька. Та все ж і вартість таких ламп кусається. Люмінесцентна економка середньої потужності в 40 ватт станом на час написання публікації коштувала в діапазоні 12-15 вічнозелених. А на два софтбокса їх необхідно мінімум 8 шт. І отримуємо на виході 96-120 у.о. Для старту сума може бути непідйомною. А ще згадати, що китайські лампи по надійності так собі, тож велику суму грошей можна викинути просто так на вітер. Що робити?
Спробувати замінити для початку фотолампи на звичайні. Проте маємо розуміти, що у таких випадках можливо доведеться попросити допомоги у Фотошопа. Тож далі розкажу про власні варіанти пошуків та про їхню прийнятність чи неприйнятність.
Варіант перший: застосувати люмінесцентні економки спектром 4200 кельвіни. Але потужність таких ламп впливає на їх розмір. В результаті лампи задовільної потужності просто не помістилися в софтбокс. Тому врешті працюємо не завжди з задовільною потужністю світла.
Наступним етапом стали світлодіодні лампи (кукурудзи) навіть з потрібним спектром 5200 кельвінів, проте незважаючи на потужність у 10 вт, світловий потік був недостатній. І мало того перші кадри показали певні недоліки світлового потоку: картинка страдала на надмірну зеленкуватість, яку тим не менше можна було прибрати у фотошопі. Отож такий варіант міг бути придатний виключно на близьких дистанціях.
Третій варіант. Вдався до звичайнісіньких побутових світлодіодних ламп потужністю 15 вт і температурою 4200 Кельвінів. Тут також виявились свої позитиви і недоліки, про які розкажу в окремому підрозділі.
Третій варіант: особливості роботи
Насамперед у студійній роботі довелося відмовитися від внутрішнього світлофільтру, оскільки дані лампи уже мають власний фільтр і відтак виграв у світловому потоці. Також до такої дії спонукали особливості ламп: світловий потік розподіляється на 270 градусів. Наступною дією є власне налаштування камери. Тут параметри Балансу білого виставляємо на автомат. Як показала практика, у більшості випадків автомат спрацьовує коректно. Хоча для більшої підстраховки можна в ручному режимі виставити температуру лампи 4200 Кельвінів.
Та знову ж дана схема буде коректно працювати при умові, що усі з 8-10 ламп є однакового спектру. Якщо використовуються лампа різного спектру – результат може бути неочікуваним. В такому разі врятує виключно ручне налаштування Балансу білого.
Висновки
І так ви розпочинаєте студійну роботу і у вас виникають проблеми з підбором ламп. Отож якщо бюджет дозволяє – купуємо фотолампи. Якщо ні – насамперед надаємо переваги світлодіодним лампам однакового спектру, притому не забуваємо про відповідне налаштування у вашій фотокамері «Балансу білого». Краще його налаштувати в ручний режим з укаранням температури спектру ламп. І пам’ятаємо за потужність: рекомендована потужність світлодіодних ламп не менше 15 ватт.
Ось такий рецепт, який практикую власне у своїй практиці. Хоча планую незабаром випробувати ще один 4-варіант: застосування світлодіодних уже фотоламп. Про відмінності обов’язково напишу. Також цікаво було б почути й інші ефективні рецепти від вас, шановні читачі, якщо також працюєте з постійним фото світлом. Маєте змогу ділитися відгуками в коментарях нижче публікації. А наразі усе, тож зустрінемось в нових публікаціях з серії «Фотостудія».
Хотел спросить какие лампы лучше: економки или лед? Конечно речь идет о фотолампах.
Наразі мені важко відповісти оскільки не мав можливості їх порівняти. На днях очікую партію ледівських фотоламп тоді зможу моділитися більш конкретними спостереженнями. Але якщо спиратися на теорію, звісно лед-лампи мали б бути ефективніші. По-перше вони економніші, по друге мали б мати цікавіший спектр і меншу вібрацію світла (мається на увазі моргання). Тому я персонально за лед-лампи. Проте їх недолік – вартість