Знову ж повертаюся до практики. Коли передімною постала проблема як відфотографувати номери на курорті Східниця, тоді довелося зважити усе за і проти, та через маленький бюджет вирішив усе таки надати перевагу ширококутним насадкам (чи як їх ще називають «ширококутним конвертерам»). І тут пішло і поїхало. Насправді не так багато відгуків і інформації в Інтернеті на дану тематику. Незважаючи на те, що і насадок не так багато на ринку, зрозуміти що від них очікувати майже неможливо. Залишився найскладніший спосіб: усе власноруч попробувати.
Про фобії та упередження щодо ширококутних насадок
Після того, як отримав перший негативний досвід у використанні ширококутних насадок, мав зустріч з одним відомим і знаним фотографом в регіоні. Той філософськи закинув ногу за ногу і розпочав ділитися своїми переконаннями: «Ти розумієш, що насадки ніколи не замінять ширококутні об’єктиви. Ну як така дрібничка може продукувати щось якісне. Там одна лінза, тому стільки і спотворень. Треба купляти найдешевший, але ширококутний об’єктив.» Ще одна думка продавця, який намагався мені втюхати насадку Marumi, і після перегляду тестових світлин від неї я відмовився: «Розумієш, коли накрутити навіть простий УФ-фільтр на об’єктив уже іде втрата світла, а тут ти хочеш посадити цілу лінзу, і щоб усе було зразково – так не буває. Усі насадки дадуть тобі той же баг».
Найпоширеніший баг у ширококутних насадок
Про який баг йшлося в останньому твердженні. Справді після кількох тестів різних моделей виявив один дуже неприємний момент, який у професійній фотографії явно буде сприйматися саме багом, а не художнім прийомом. Річ у тім, що при використанні насадок світлини виходили з розмитими краями. Тобто центр кадру у фокусі, але чим ближче до краю з’являлося таке собі замилювання, як супроводжувалося і неприємними абераціями на текстурних елементах і небажаними ореолами довкола контрастних зон. Спочатку думав, що це породження крайніх показників. Тобто не варто ставити фокусну відстань на мінімум. Далі шукав вирішення проблеми у чистоті лінз. Та врешті зрозумів, що проблема є на усій фокусній відстані і особливо відчутна на контрастних ділянках. Тоді вона просто таки кидається в очі. Отож настав був момент коли взагалі вирішив відмовитися від цієї ідеї і навіть від замовлення. Та все ж…
Тест-драйв – старт
Знайомтесь: наші головні герої, які випало звести в один тест і переконатися хто на що здатний. Вони з різної цінової категорії з різних країн і різних виробників. Саме з допомогою цього тесту хочу продемонструвати, наскільки є різноманітні ширококутні насадки.
- CHOHO 0.35х High Definition Fisheye Lens – цікавий конвертер, який складається з двох лінз: одна відповідає за макро, а інша саме за широкий кут. Остання не працює без попередньої. Орієнтовна ціна 20-30 у.о. Виробник: Китай
- Canon WD-58 0.7x – Ширококутний конвертер виробництва Японія. Бюджет орієнтовно 200-250 у.о.
(див.фото в заголовку)
Порівняльна таблиця
CHOHO 0.35х High Definition Fisheye Lens | Canon WD-58H | |
Виробник (країна) | Китай | Японія |
Діаметр обєктива: | 58 мм. | 58 мм. |
Корпус: | метал | метал |
Коефіцієнт ширококутності | Х0.35 | Х0.7 |
Додаткові опції: | + макро лінза | + бленда |
Орієнтовний бюджет | 20-30 у.о. | 150-200у.о. |
Об’єднує ці моделі те, що вони є ширококутними, розраховані на різьбу 58 мм., що дало змогу їх протестувати майже в однакових умовах.
Тест-драйв – трохи математики
А тепер трохи математики. Як ви уже помітили, в кожного з вище перелічених приборів різні показники ширококутності. У першому випадку 0.35, у другому випадку 0.7.Що означають ці цифри? Насправді це коефіцієнт, на який дана лінза здатна розширити кут. З його допомогою можемо вирахувати, яку саме фокусну відстань ми отримаєм на виході. Скажімо у нас фіксований об’єктив з фокусною відстанню 50 мм. Для того щоб зрозуміти, яку відстань ми отримаєм після застосування конвертера з коефіцієнтом х0.35, для цього 50 множимо на 0.35. Результат: фокусна відстань 17.5. А якщо до цього об’єктива застосуємо конвертер з коефіцієнтом 0.7, то отримаєм фокусну відстань у 35 мм.
І вже можемо зробити висновки про наші прибори: CHOHO виграє перед Canon по ширококутності.
Умови тест-драйву
Та переходимо до більш практичної частини нашого тесту і спробуємо зробити серію кадрів при однакових умовах освітленості, з одного і того ж об’єктива і з однієї і тої ж точки. Для тесту ми обрали найпростіший об’єктив 18-55 мм. Фотоапарат звісно закріпили на штатив, щоб той був нерухомий і зробили дві серії на фокусній відстані 50мм і на фокусній відстані 24 мм. Ось що вийшло
F50mm
F24mm
Результат тест-драйву
Ось тепер маємо змогу з отриманих світлин зробити порівняння двох приборів і підвести певні підсумки. І так на перший погляд два конвертери непогано справляються з функцією розширення кута огляду. Проте перевага на боці китайця з його х0.35. І захват більший і на граничних показниках він здатний суттєвіше доповнити ваш об’єктив. Та насправді істина криється в деталях: зверніть увагу на краї кадрів. Якщо у об’єктива і Canon WD-58H чіткість кадру зберігається по усій площині, то в CHOHO чітким залишається лишень центр кадру, а окраїни зазнали певного змазу чи замилення. Чому так? Ось тут дається взнаки вартість насадок. Уважно придивіться до ось цього фоту (подано нижче):
Судячи з бліків лінзи у CHOHO це просто скло (хоча чи скло теж є певні сумніви) без будь якої додаткової обробки та підготовки. У Canon WD-58H ми ж спостерігаємо не один шар просвітлення – спеціального напилення для підсилення світлопровідності. Також по діаметру лінзи остання більша за свого китайського конкурента і відповідно суттєво важча.
Для себе з даного тест-драйву я зробив наступні висновки:
- Якість конвертера напряму залежить від виробника та вартості
- Не усі конвертери милять, отож можна підібрати усе таки непогані варіанти, хоча економічний ефект буде дещо нижчий.
- Не завжди вищий коефіцієнт ширококутності є гарантією якості
- Для фотозйомки можуть підійти конвертери, які часто позиціонуються як прилади для відеокамер
Ну але найголовніший висновок, це те, що все таки залишається шанс з обмеженим бюджетом досягнути непоганого результату, а для початківців фотографів це мабуть найважливіший аргумент. Тому бажаю вам вдалих експериментів і почуватися у ширококутному просторі, як риба в воді.