Постійне світло – тест-драйв led-ламп

Нарешті прибула довгоочікувана посилка з Китаю з 4 фотолампами, які потребував давно. Нещодавно уже писав про підбір ламп для постійного світла на фотостудію, і ось випадає нагода порівняти на практиці старий і новий світловий рецепт.

Взагалі у моїй практиці це уже третій світловий рецепт, який застосовував для студійної фотозйомки, такими чином набуваючи досвід щодо потреб і вимог стосовно джерел світла. Тому взагалі то у нас сьогодні потрійний тест драйв.  Отож поїхали.

Постійно світло – знайомимось з джерелами світла

Та перед тим як приступити до тест-драйву зазначу що ще на початку своєї студійної діяльності вивів для себе декілька вимог до джерел світла. Вони мають бути типу Led і з максимально наближеним спектром до 5200-5500 К. Якщо з першу вимогу вдалося дотримати, то з другою не все так однозначно.

Чому  саме Led. По перше – економніші, по друге, менше гріються, по третє безпечніші від економок, по четверте – компактніші. Тобто вирішив йти в ногу з технічним прогресом. Проте і тут не все так однозначно, що власне і покаже наш тест драйв.

Та повертаємось до наших піддослідних.  Для того щоб багато не розповідати про кожну з ламп, з якими довелося мати справу наводжу порівняльну таблицю технічних характеристик кожної з моделей.

Led-Кукурудза -8вт Макс (1-LED-568) Світло-кукурудзяна лампа
Зовнішній вид      
Потужність 8 ват 15 ват 40 ват
Форм-фактор Кукурудза Стандартна грушоподібна жарівка Кукурудза
Спектр (кольорова температура) 5200 До 4100 До 6000 К
Кут розсіювання світла 360 градусів 270 градусів 360 градусів
Тип патрону E27 E27 E27

 

Ну а далі говоримо про нюанси і особливості експлуатації кожної з цієї моделей.

 

Led-Кукурудза -8вт

Ось піонер моїх світлових пошуків. Лампа невідомого виробника і невідомої моделі (очевидно Китай) типу LED – кукурудза потужністю 8 ватт з температурою світла 5200 кельвінів. Тому умовно ми її і назвали «Led-Кукурудза -8вт».  Власне придбав серію таких ламп опираючись на останній показник, який мав би дуже добре підійти для студійних фото потреб. До позитивів цієї лампи можна віднести розсіювання світла ну в майже 360 градусів. Проте в процесі зйомок почали вилазити певні недоліки, які по суті стали причиною відмови від них.

Ось ці проблеми:

  • Спектр світла з цікавим зеленкуватим відтінком, який особливо проявлявся на світлинах. Спроби регулювати баланс білого на камері дану проблему не вирішують
  • Потужність ламп є заслабкою. Навіть використання 5 ламп в одному софтбоксі стандартних розмірів дану проблему не вирішують
  • Невідповідність кількості світла до потужності: при 8 ватах дані лампи виділяють значно менше світла ніж аналоги

Слабка потужність і викривлення у спектрі стали головними причинами шукати їм заміну. Під час фотозйомок дуже важко було досягнути фотографічної градієнтурності у світловому потоці. Про такі речі як підсилення контрастності мова взагалі не йде. Навіть розташування світлових приладів поряд з об’єктом фотографування не вирішує дану проблему.

Спектральне викривлення вимагає багато часу для корекції, що також не додає позитивів для цієї моделі.

Макс (1-LED-568)

На дану модель ламп вийшов після спілкування з одним зі студійних фотографів. Оскільки інформації про лампи в неті обмаль вирішив пошуки робити по експертах, яких також виявилося обмаль. Так от під час подібної зустрічі мені порекомендували не винаходити велосипед а придбати наявні побутові лампи, але великої потужності. Проте тут також можуть виникнути певні колізії: потужніша лампа буде однозначно більшою по розміру, тому треба зважати чи поміститься вона у ваш софтбокс.

З компромісних як по вартості так і по вимогах виявилась саме світлодіодна лампа українського виробництва відомого бренду Maxus. З позитивів цієї лампи звісно була потужність та матовий фільтр, який уже на виході давав пом’якшене світло, тому в софтобоксах легко можна було обійтися лишень одним фільтром. До суттєвих недоліків  я б відніс кут розсіювання який становить 270 градусів. Це особливо негативно проявляється при використанні однієї лампи в софтбоксах. Проте у моїй практиці довелося використовувати не менше 4 ламп на плафон, тож кут через специфіку кріплення плафонів розширювався і дана проблема відчувається не так гостро.

Щодо спектру в 4100 Кельвінів. Питання досить спірне. У різних ситуаціях фотоапарат спрацьовував по різному. Інколи автоматичний баланс білого добре підлаштовувався, а інколи промазував. При налаштуванні балансу білого в кельвінах, камера добре спрацьовувала при умові що в кадрі лишень працює софтбокс. Та тільки но ми виїжджали на постановочні зйомки де в кадр потрапляло світло від інших спектральних джерел світла, баланс білого тікав у сторону специфічних (болотних відтінків) відтінків. Проте під час корекції на комп’ютері це легко виправлялося.

Бекстейдж (Світло 4100К)

Щодо потужності у компактних умовах її вистачало, проте в середньо-компактних умовах також відчувалась нестача потужності світлового потоку. Тобто вердикт для такої світлової схеми наступний: добре підійде у повністю світло ізольованих сценах у маленьких студійних приміщеннях. У сесіях де потрібний розмах такі лампи відпрацюють як заповняюче світло, проте для малюючого їх уже недостатньо.

Світло-кукурудзяна лампа

І ось на днях ми отримали дану модель, яка прибула до нас під брендом «Led Corn Lamp». Звісно це також Китай, проте по характеристиках і позиціюванню дана модель йде як джерело світла для фотостудій. Правда стався невеликий курйоз під час отримання: ми купували лампу зі спектром 5500К, а отримали 6500К. Та все ж диспут після перших тестів вирішили не відкривати. І ось чому. В такому світловому спектрі працює більшість існуючих фотоспалахів. Справді з перших моментів лампа продемонструвала усі свої сильні сторони. А це як ми вже згадували спектр, це потужність (використовував на тестах по 2 лампи на софтбокс), і звісно кут розсіювання світла в 360 градусів.

Автопортрет (Світло 6000К)

Знову ж усе пізнається у порівнянні. З вищезгаданих ламп дана модель показала найкращі результати. Мені не довелося правити баланс білого, мені сподобалося, як вона відпрацювала в ролі малюючого світла і що найголовніше, не справдилися мої побоювання: лампа свобідно помістилася в стандартний софтбокс, що скажімо з економками такої еквівалентної потужності навряд чи б вийшло.

Щодо недоліків мабуть це таки вартість, оскільки з усіх піддослідних дана лампа виявилась найдорожчою.

Висновки

Невипадково демо-фото подаю зі своїм інтерфейсом. З одного боку це найшвидший варіант отримати результат, з іншого не завжди замовники згідні на розміщення їхнього матеріалу на сторонніх ресурсах. Тож буду толерантний щодо прав моїх замовників і доведеться свою персону експлуатувати в ролі моделі. Проте це все ліричні відступи і ми плавно переходимо до висновків цього тест-драйву чи порівняння.

Насправді нічого нового ми не відкрили і підтвердилися усі твердження які констатував в публікації «Як на старті підібрати лампи для студійного (постійного) світла». Проте там я опирався на виключно теоретичних моментах. Тут же ж мав змогу усе перевірити на практиці. Отож до чого до експериментувалися.

  • Насамперед переконався що чим ближче спектр ламп до умовно ідеального білого кольору (вважають 5200 – 5500К) тим менше проблем з підлаштуванням балансу білого і відповідно тим менше доведеться корегувати наші світлини.
  • Ми також переконалися що не завжди спектр в 5200К є якісним. Він може мати спектральні зміщення переважно у зелений спектр. Таке явище говорить про побутовість та бюджетність ламп.
  • Світлової потужності ніколи не буває забагато, а от замало її буває часто. Тому при виборі ламп надаємо завжди перевагу потужнішим зразкам.
  • Велике значення при виборі ламп має у якому форм-факторі та виконана, оскільки це напряму впливає на кут розсіювання світла. Менший кут – гірший і менш рівномірніший розподіл світла по площині софт-фільтра софтбокса.
  • Led чи економка – тут можуть виникнути проблеми з габаритами. Економка при еквівалентній потужності є значно габаритнішою і відтак просто не поміститься у ваш софтбокс.

Ну і найцікавіше до чого я дійшов в процесі тестування цих ламп: яке б ви джерело світла не обрали, воно буде правильним. Просто з одними моделями будуть виникати допоміжні труднощі, а з іншими буде все простіше. І взагалі, якщо вас дана тема зацікавила, відповідно ви приступаєте до студійної творчої роботи. А це вже є великий позитив, адже ви експериментуєте і розпочинаєте творити. Тому мені залишається побажати Вам чудових творчих пошуків і шедевральних світлин.

2 коментарі

  1. Федір Сидор 21.01.2018 Reply
    • Yaroslav BaranAuthor 21.01.2018 Reply

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *