Ще одна цікава тема, без предмету якої важко собі уявити будь, яку фотостудію. В принципі нічого нового по суті і не розповімо, оскільки частина тих світлових приладів у нас постійно на виду. Та все ж навіть для себе вирішив у голові впорядкувати хто за що відповідає, і тоді простіше вибирати той чи інакший прилад для потрібної схеми.
Еволюція світлових приладів така, що ще зовсім недавно задавалося б у студії можна було обійтися простими прожекторами, і буквально за мить з’явилася сила силенна всіляких приладів. І мало того вони продовжують доповнюватися новими винаходами. Так от до чого веду: насправді кількість та види світлових приладів не є якоюсь аксіомою для використання в конкретних випадках. Вони є помічниками увібравши в себе ті чи інші властивості. Отож у цій публікації спробуємо проаналізувати деякі з них, які на нашу думку є найактуальніші в даний момент.
Студійні світлові прилади – розподіл по характеристиках

Знову ж даний розподіл є справою умовною, оскільки деякі з приладів можуть володіти ознаками одного і іншого варіантів. Ну насамперед найбільш розповсюджена класифікація по типу світла, тобто є прилади м’якого світла а є жорстокого світла (про види світла читаємо тут). Далі розрізняють їх по типу насадок які формують світло. Найпопулярнішими тут є: парасольки біла та срібляста, софтбокс, стріп-бокс, октабокс, портретна тарілка (beauty dish), тубус, рефлектори і лінза Френеля. Також сюди варто віднести усілякі насадки на насадки. Вибачайте за таку тавтологію, але насправді воно так і виходить. А це шторки, світлофільтри, стільникові сітки і ін.

І ще однією характеристикою є принцип світлової роботи приладу. Їх насправді лишень два: принцип відбивання світла і принцип просвічування. Я думаю тут усе зрозуміло: софтбокси чи стріпбокси працюють у нас на просвічування, а скажімо рефлектори і парасольки працюють на відбиття світла.
Про кожен з таких видів приладів варто писати окрему публікацію, оскільки існує дуже багато тонкощів і особливостей у їх використанні. Проте кожен з них є цікавим і майже самостійним інструментом, який при вмілому використанні дасть змогу по справжньому творити фотографію.
Студійні світлові прилади – загальні особливості конструкції.

Дана частина публікації у нас буде більш споживацькою аніж творчою, проте як показала наша особиста практика, незнання деяких особливостей може увігнати вас у глухий кут або призвести до неаргументованих витрат. І так з чого складається сучасний світловий прилад для фотостудії: звісно це стійка, на яку вони кріпляться (про стійки читаємо тут). Стійки бувають декількох типів, проте вони стандартні і при придбанні ймовірність помилки є надзвичайно низькою. Далі переходимо безпосередньо до самого світлового приладу, який у своїй основі має корпус або моноблок. Насправді я досі не знаю чи вірно називати усі корпуси моноблоками, проте на цьому етапі домовимося, що корпуси куди кріпиться джерело світла будемо називати моноблоки.

Моноблоки бувають різними. Це звичайно корпуси стаціонарних фотоспалахів, або звичайнісінькі патрони куди вкручується стандартна лампочка. Проте функція у них однакова: забезпечити кріплення та роботу джерела світла. Тобто це електрична і механічна основа світлового приладу.

Наступним елементом є джерело світла, про які ми також багато розповідали. Зазначимо що це може бути імпульсне (фотоспалах) або постійне світло (різновиди ламп).
І ось ми переходимо до ще одного важливого елементу світлових приладів як байонет. Що це таке? Це з’єднання між моноблоком і світло формуючими насадками. Насправді тут існує декілька світових стандартів, які дають можливість маючи один моноблок, використовувати його в різних ролях: як софтбокс, як просто джерело жорсткого світла, або як портретну тарілку. Тобто на моноблок можна насадити весь арсенал насадок.

Для чого це так важливо. Нещодавно ми розпочали «полювання» на портретні тарілки. Мова йшла про бюджетну версію яку можна би було зібрати з запчастин, використовуючи деякі наявні деталі. Наш експеримент звісно зайшов у тупик, проте з часом виявилось що саме байонет може стати рятівним кругом. Наразі ми очікуємо на запчастини для до комплектації і вже сподіваюся незабаром вийде продовження наших пошуків. Можу лишень констатувати що завдяки системам байонету можна зібрати цілком прийнятні світлові системи.
Ну і зрештою конфігурацію приладу завершує світло формуюча насадка, яку обираємо відповідно до потреб і завдань. Про них також варто розповісти в окремих публікаціях оскільки тут багато тонкощів і нюансів.
Післяслово
Арсенал світлового обладнання для фотостудій постійно збільшується. Коли виникає потреба придбати світло для подальшої фото творчості, звісно на початках можна і заплутатись у цьому різноманітті. Та все ж варто розуміти, що при розумінні природи світла, один і той же ж прилад можна пристосувати до несумісних ролей. Скажімо софтбокс зробити джерелом контрового жорсткого світла. І це свідчить про одне: є світло і це головне, і при розумінні його природи уже можна творити шедеври. Вам бажаю саме таких світлин і зустрінемось у наступних публікаціях даного фотоблогу.