«Світло світлом, ну і що тут такого важливого. Так ми знаємо, що слово фотографія – це світлопис, і немає тут ніяких загадок». Ще буквально три роки тому я був автором цієї цитати і прихильником цього твердження. Для мене, як і для багатьох мені подібних, було зрозуміло, що зі світлом я «працюю добре». Я знаю як з ним працювати, і мене цілком задовольняли фотографії, які я робив на смартфон чи на свій старий псевдо дзеркальний фотоапарат. Згодом я вдосконалив навики використовуючи надкамерний фотоспалах. І це здавалося вершиною роботи зі світлом. Та якось знову ж з журналістської цікавості мене заінтригував один факт, коли після одного з концертів у місцевому театрі зробив декілька світлин для своїх знайомих. І о диво: ті світлини навіть на не дуже хорошій камері виглядали фірмово.
У чому ж криється таємниця світла
Згодом для себе я збагнув, що уся таємниця криється у світлі, у світлових приладах цього театру. Просто світло було правильно розташоване для того щоб намалювати фірмову картинку. Тоді я усвідомив що, керуючи світлом, можна справді намалювати дуже багато цікавих сюжетів. Але як і в чому криється таємниця? Насправді не все так складно як здається. Просто необхідно трохи терпіння щоб зрозуміти життя світла, як воно працює і на що воно впливає.
Для цього не полінувався приділити декілька ночей в інтернеті для перегляду відеоуроків щоб збагнути філософію світлової постановки. Відверто скажу після цих уроків був дещо розчарованим, оскільки класичні схеми виявилися ну образно кажучи навіть якимись занадто обмеженими для творчості. Лишень 2 світлові, ну з контровим світлом три точки – і це усе? Та власне перші кроки вирішив зробити саме у цій класичній схемі, щоб пересвідчитись чи вона працює. Виглядало все наступним чином. Оскільки не мав я жодного професійного світлового приладу, тож вирішив скористатися надкамерним світлом, який нещодавно придбав для зйомок відео. Одразу скажу – уже перші світлини мене надзвичайно вразили. Те що знімав по портретах до сьогодні, губилося на фоні тих декількох кадрів, які зробив за новою схемою.
Навіть перші спроби вам здивують
Відверто пояснити, чому так і що змінилося – тоді я не міг. У мене була просто ейфорія від отриманого незвичного для мене результату. Звісно сьогодні я уже «розумний» і знаю, що таємниця у грі і почерговості світла та тіней. І тоді з першого разу вони у мене вийшли добре. Проте наступні кадри були далекі від бажаного, отож розпочалися творчі пошуки своєї стилістики свого світла і т. д. І це мабуть найпрекрасніше у цьому процесі творчого навчання.
Про серію «світлових» публікацій
Отож зважаючи на хоча і не тривалий процес роботи зі світлом таки вирішив написати серію публікація про роботу зі світлом у фотографії. Дана публікація буде першою з них. А далі будемо говорити про таке.
- Фотостудія або умови для роботи зі світлом
- Природа та види фотографічного світла і його поведінка
- Філософія світла – і класична схема постановки
Думаю на цьому ми не зупинимось, проте це якраз ті базові основи, з яких можна стартувати у світ образів і світла. Зазначу лишень одне: працювати зі світлом у фотографії надзвичайно цікаво. Це повноцінний творчий процес де за кожну деталь ви, як фотограф, несете повний контроль і відповідальність. І те що вийде на фініші цілком має шанс відповідати вашим очікуванням та уяві. Проте якщо і не вдасться досягнути бажаного – результат все одно вас не здивує. Тому стартуємо у світ світла та фотографії.