Продовжуючи серію публікацій про роботу зі світлом у фотографії, хотілося б торкнутися умов, при яких цей світловий процес є найефективнішим. Також спробую торкнутися теми і неідеальних умов. Отож далі трохи філософії і трохи практики.
Поняття «Студія»
Та почну дану розповідь не про світло і фотографію, а про звук і музику. Спитаєте що спільного між одним і іншим? Насправді спільностей більше ніж ви думаєте, і закодоване воно в одному простому слові «студія». Як в одному, так і в іншому випадку «студія» це навіть не термін а поняття ідеальних умов. В музичній індустрії «студія» – це ідеальні умови при яких здійснюється звукозапис. В чому тут полягає ідеальність? Саме в звуковій ізоляції щоб дати змогу максимально чисто записати джерело звуку відокремивши його від інших звуків та шумів. Врешті поняття «студія» конвертується в спеціалізоване приміщення, яке певним механічним і фізичним чином відділене від загальної звукової картинки, що добре захищає від сторонніх призвуків та шумів.
А як же у фотографії? Невже ж там також є шуми, чи сторонні «призвуки». Як не дивно, але є. Уявімо собі ситуацію: ми у звичайній кімнаті виставляємо світло для створення певної задуманої картини. І що ж ми отримуємо у кадрі? Насправді ми отримаємо не те що ми намалювали світлом. І причина в тих же ж шумах і сторонніх призвуках. Проте їх роль у нашому випадку буде виконувати світло з вікна, або світло увімкнуте у кімнаті і врешті світло яке буле відбиватися від стін. Звісно це також джерела світла, це також цікаві елементи світлової творчості. Проте разом з постановочним світлом вони лишень будуть заважати і викривлювати задуману світлову сцену.
То як же ж бути? Знову ж тут необхідно застосувати поняття «студія», яке має конвертуватися у спеціалізоване ізольоване від сторонніх джерел світла приміщення. Як бачимо «фотостудія» це не понти чи корпоративні випендрона, це лабораторія творчості, яка також має певні вимоги, стандарти та специфікації.
Якою має бути фотостудія
Ось на даному етапі розпочинаються відмінності між звуковою та фото студіями. Зрозуміло, що фотостудія має володіти певними характеристиками, які випливають з природи світла і оптичних особливостей фотоапаратів. Базовими є дві характеристики:
- Світлова нейтральність
- Простір
Звісно існує безліч й інших характеристик, проте вони стосуються радше комфорту роботи фотографа, а нас у даний момент цікавить контекст роботи зі світлом.
Світлова нейтральність: відсутність сторонніх джерел світла окрім тих, які передбачає фотограф у конкретній сцені. Простіше кажучи ідеальними умовами для роботи зі світлом є повністю затемнене приміщення з покриттям стін які поглинають світло (темного забарвлення). Як варіант можна розглядати приміщення з білими стінами.
Простір. Про тих хто має досвід роботи з класичним портретним об’єктивом в 50 мм розуміє, що для протерта необхідний простір. Зробити добрий кадр скажімо по пояс в умовах звичної кімнати просто не вдасться. А коли мова йде про боке на фоні – тоді простору необхідно в рази більше. Справді оптичні особливості вимагають площі, а ще до плюсувати місце для світлових приладів і ось вам мінімальні вимоги простору. Загалом уже на багатьох сайтах і форумах зустрічав рекомендовані мінімальні розміри для студії з якими десь погоджуюся. Отож це має бути приміщення розміром 5 на 8 метрів і вистою не менше 3 метрів. Звісно розміри можуть бути більші, але ніяк не менші.
Отож дотримуючись вищезгаданих характеристики можна розпочинати творити власну світлову картину. Та студія студією, а чи можна творити світлову картину поза межами студії? Про це в останньому абзаці даної публікації.
Робота зі світлом поза фотостудією
Думаю про це варто колись написати окрему публікацію, оскільки тут також є багато цікавих моментів, які допоможуть вам малювати просто фантастичні кадри. Та все ж чому власне ми розпочали наш огляд саме зі студії? Це та ідеальна площадка і той нульовий рубіж коли ви починаєте розуміти філософію світла і здатні швидко без домішок щось зліпити нове. Звісно поза студією також усі світлові функції працюють. Тут нам доведеться мати справу з двома ситуаціями при роботі зі світлом:
- Фотозйомка з постановочним світлом у польових умовах
- Фотозйомка у польових умовах з використання доступних (природніх чи техногенних) джерел світла.
У першому варіанті у нас буде відбуватися синтез студійної роботи та другої ситуації. Тобто тут необхідно добре орієнтуватися як працює студійне світло, і як себе поводять природні джерела світла.
У другій ситуації ми маємо навчитися як використовувати джерела світла, які є незалежними від нас, вивчити як вони себе поводять і в який період часу вони є найефективнішими. Образно кажучи ми маємо уміти працювати з сонцем, вуличними ліхтарями, світлом з вікна і ін. Вони по суті є тими ж приладами, які ми використовуємо на студії, проте тут ми налаштовуємо не їх, а сцену під джерела світла. Та про це також в окремих публікаціях.
Післямова
Отож ми сьогодні поділилися роздумами про ідеальні умови для роботи зі світлом у фотографії. В наступній публікації йтиметься про види світла та його поведінку. Образно кажучи це також такий собі теоретичний огляд, який б мав дати загальне уявлення про що йдеться і що ми розуміємо коли вживаємо поняття «світло у фотографії». Сподіваюся, що ці тематичні пости таки стануть для когось корисними і спонукатимуть до фото творчості.