І ось починаю розгрібати особливості експлуатації фотокамер марки Sony. Як кажуть «вік живи – вік учись». Ця передісторія розпочалася з попередньої публікації і знайомства з Sony A6500. Декілька днів тестів і ти в тупику: камера на достатньо коротких витримках (1/400, 1/600) почала генерувати змаз. Така собі аномалія, яку не можна пояснити ані логічно ані фізично. Та виявляється що у цього виробника й таке можливе в пориві за технологічною досконалістю.
Проблема «функція електронної передньої шторки затвору».
Як ви зрозуміли, я став жертвою інновацій компанії Sony. Ну як так на камері потужний світлосильний об’єктив, а камера дає змаз. Довелося за порадою звернутися до інтернет аудиторії у групу «Про фото на ЯрекФОТО» і от тут знавці таки підказали куди рухатися і де шукати відповідь. Пошуки були в кращих традиціях Sony: усе заплутано, алогічно і незрозуміло. Тому цією короткою публікацією ділюся як вирішити цю проблему.
І так причиною нашої проблеми є таке технологічне диво як «Функція електронної передньої шторки затвору» (Electronic Front Curtain Shutter). Що це за ноу-хау? Річ у тім що у дзеркальних цифрових фотоапаратах затвор, механізм якого розміщений між матрицею та об’єктивом складається так би мовити з двох шторок. Коли ви будуєте кадр шторки відкриті і матриця нам транслює картинку на видошукачі чи екран. Після вашого остаточного рішення зробити кадр і натискання на спуск спочатку швиденько закривається перша шторка, яка буде стартовою позицією і саме з неї стартуватиме початок формування картинки на матриці. Перша шторка одразу відкривається і через певний часовий інтервал, який ми називаємо витримкою закривається друга шторка. Тобто звична процедура з механічних плівкових дзеркалок. Так от у Sony вирішили першу шторку в певних моментах не використовувати, а замість неї одразу відбувається електронне управління експонування і одразу йде друга шторка.
Навіщо «функція електронної передньої шторки затвору».
А тепер навіщо такий кордебалет? Усе заради швидкості спрацювання затвора. Ось цитата з офіційного сайту:
«Благодаря отсутствию механических операций с передней шторкой затвора съемка с использованием функции электронной передней шторки затвора будет осуществляться быстрее, с меньшей задержкой времени между нажатием кнопки спуска и началом экспонирования.»
Так от використання цієї функції має певні побічні ефекти. І першим з них є саме та проблема, яка привела нас до даного питання: під час зйомки на коротких витримках з використанням об’єктивів з великою апертурою (світлосильний об’єктив з відкритою діафрагмою) в залежності від об’єктивів та умов зйомок на зображені можуть з’явитися змазані області. Тому в таких випадках випадках рекомендується вимикати дану функцію.
Тож треба бути таким щасливчиком щоб от так одразу і напоротися на баги камер Sony. Далі моя суб’єктивна думка, але дану функцію вважаю нелогіною заморочкою і відверто багом. Пригадуючи конструкції затворів ще плівкової епохи, там вигадували також різні системи шторок. Скажімо на моїй стартовій і нелюбимій Смені були взагалі пелюстки, ну але до таких бздур чомусь інженери того часу не додули. Наскільки я, як простий користувач, розумію – будь які ноу-хау придумуються заради покращання вдосконалення чогось. Що у функції першої електронної шторки вдосконалили? Швидкість? У фотографічних витримках мова йде про такі швидкості які свідомості людини уже непідконтрольні, а ще зважати чутливість матриць тож кожне вкорочення на мінус одну мікросекунду нічого доброго не додасть. Але видно розробники мали на меті переламати фізику і дати можливість фотографам отримати ще один спосіб генерування «художнього» змазу в тих ситуаціях коли його важко отримати.
Декілька думок про історію затворів
Ну і ще декілька думок стосовно затворів. Раз уже в бездзеркалках по максимуму відмовляються від механіки, то не простіше придумати і реалізувати передню і задню електронну шторки. По простіше: в момент фотографування матриця увімкнулася отримала свою порцію світла і вимкнулася. Просто складається враження що усі ці заманухи з затворами це радше звукові спецефекти для фотографів які спрямовані на досягнення маркетингових цілей а не якихось технічних чи художніх завдань у фотографії.
Не знаю. Можливо помиляюся і відкритий почути думку опоненті. Будь-ласка пишіть в коментах чи у групі вашу думку адже просто цікаво дізнатися де істина. Але рухаємося далі. Відімкнути «функція електронної передньої шторки затвору» не так то й просто, оскільки знайти даний пункт меню – ціла детективна історія. Отож щоб довго не шукали переходимо у пункт налаштування… відео (другий верхній вкладиш) і гортаємо до підпукту 4. Ось тут друга позиція саме відповідає за вмикання чи вимикання нашої «крутої функції». Це я спираюся на меню Sony A6500, тож в інших моделях можуть бути певні видозміни, але центральний шлях подібний.
Отож, що робити у випадку якщо у вас на коротких витримках змаз? Насамперед знайти та відімкнути функцію електронної передньої шторки затвору. Взагалі її відімкнути варто у наступних випадках:
- Якщо у вас не рідна оптика
- Якщо у вас з’являється змаз на коротких витримках
- Якщо у вас нерівномірна яскравість кадру
P.S.
Відімкнув проблемну функцію і прикол: затвор спрацьовує два рази. Справді змаз уже не генерується на коротких витримках, але таке враження що запустили режим непереривної зйомки. Ну і Sony, ну і спецефектори 😊