Знову про постійне світло та моноблоки – погляд по новому

Ще декілька років тому поява доступних led-моноблоків вважалась вершиною інженерної думки. Справді не за усі гроші світу ти отримуєш в своє користування, потужний, відносно-тихий, зручний світловий прилад. І було тих моделей одиниці, тож сьогодні вони стали справжніми легендами і досі користуються великою популярністю. Ще у 2021 році вирішив написати публікацію «Моноблок постійного світла. Хто він?», в якій власне спробував зрозуміти що це за прилад і які його переваги. Та час минув і з практикою дивлюся на цей гаджет звісно по іншому. Тож в 2024 році спробував зануритися у питання моноблоків ще раз і був неабияк здивований: за тих декілька років, прогрес не стояв на місці: з’являються нові рішення і з’являються нові виробники на будь-який гаманець. Тому у цій публікації спробуємо по новому глянути на цей формат світлової техніки і поділитися певними судженнями, які сподіваюся, подарують вам змогу обрати саме те що вам підійде найбільше.

Моноблоки – передісторія

Відверто було б цікаво, а що за компанія  і що за дизайнер першими сформували ось такий вид моноблока, який сьогодні є вже певним стандартом. Перерив купу інформації в неті, проте нічого путнього не знайшов. Без сумніву такий формат постійного світла до нас дійшов зі студійних фотоспалахів. Вони теж мали свою історію. Спочатку це були виключно фотоспалахи, далі у них з’явилися пілотні лампи, які десь і стали проміжною ланкою до сучасних led-моноблоків.

В одній публікації читав, що саме пілотна лампа стала праобразом лед-чіпів. Проте тут можу посперечатися, оскільки у моєму арсеналі наразі є дуже цікавий гаджет: моноблок під високо ватні лампи розжарення. Дуже цікавий прилад на один патрон, проте явно на дуже потужну лампу. Про це свідчить і потужна система охолодження і кремній  – з якого виготовлено патрон. Очевидно в оригіналі там стояли якісь кіловатні галогенки або подібні джерела світла. Навіть рефлектор є більшим ніж зазвичай. Так от про що це свідчить?

А свідчить це про те що телевізійники давно зметикували що моноблоки і їх універсальність є надзвичайно зручними і відповідно стали замовниками перших моноблоків постійного світла з лампами розжарення. І очевидно саме з них пішли наші сучасні типи led-моноблоків.

Моноблоки. За що їх люблять і в чому їх сила.

Відомо що на сьогодні існує багато стандартів, або як то кажуть форм-факторів постійного світла. Це прожектора, це світлодіодні панелі, це світлові трубки, це кільцеві лампи і ще багато багато інших. Проте саме моноблоки стали стандартом професійності. І ця народна любов отримана по достоїнству, адже якщо усі вищезгадані формфактори передбачені під конкретні цілі та завдання, то моноблок вирізняється універсальністю та здатністю до швидкого трансформування.

Справді маючи моноблок уже не так і складно зробити з нього чи стрипбокс чи софтбокс, чи рефлектор, чи інший потрібний вам модифікатор. Усе просто і монтується за декілька секунд. Взагалі вважаю що з появою лед-моноблоків історія цього приладу отримала нове дихання і зробила їх справді універсальним приладом.

Моноблоки – нові гравці і нова конкуренція.

Справді за останніх декілька років багато чого змінилося. Поряд з такими грандами у цій сфері як Godox, Aputure з’явилась велика кількість інших виробників, які пропонують непогане світло і за цілком реальні кошти. Нещодавно занурився в народний Aliexpress і був приємно вражений вибором. Тут поряд з грандами з’явилося багато брендів які по популярності не уступають старшим братам. Скажімо такі бренди як Ulanzi, Andoer. Вони не лише пропонують широку лінійку моноблоків, але й намагаються запропонувати якісь унікальні торгові пропозиції. Також за виробництво взялися відомі бренди, які раніше не фігурували у цьому сегменті. Скажімо Triopo Yongnuo Photo Nice чи FEELWORLD. Є і цілком маловідомі бренди, скажімо такі, як CAB чи SHENGHUI.

Приємно що серед цього моря пропозицій моноблоків більшість моделей є індивідуальні. Китайська тенденція штампувати один прилад а потім лише міняти написи брендів на корпусі тут не спрацювала. Звісно серед них є кращі а є гірші, звісно є вдаліші моделі а є мало продумані. Сподіваюся уже в незабаром у нових публікаціях спробуємо розібратися в чому різниця між дешевими і дорожчими моделями моноблоків. Проте уже зараз можна констатувати що конкуренція сприяла крутому технічному ривку у даній сфері, про що поговоримо нижче.

Технічна еволюція моноблоків за останні роки.

І ось тут як зразок можна оглянути дві моделі Godox SL60W та Godox SL60IIbi. Зрозуміло з маркування що останній це оновлена модель попередньої. Нажаль в руках ще не тримав, але навіть з технічних характеристик можемо зрозуміти усі видозміни та переваги.

Почнемо з форми лед-чіпа. У старій версії він квадратний, а у новій він круглий. Не знаю наскільки це радикальне рішення, але деякі експерти стверджують що саме круглий чім формує правильнішу світлову пляму.

Наступний момент – кількість світла: у новій моделі при однаковій потужності ця кількість на відчутний відсоток вища. Третє вдосконалення нам відкриває приставочка «bi» в маркуванні. Вона вказує на те що даний прилад є біколорним або двоколірним. Про що йдеться, а йдеться про те що тут можна регулювати теплоту світла: від теплого до холодного спектру. Скажу більше, траплялися мені уже моноблоки з системою RGB, а це вже повний відрив.

Ну і третє нововведення це наявність різних спецефектів світіння: стробоскоп, горіння вогню, блискавка і ін. Ну ці прибамбаси актуальніші для  відеозйомки, проте вони стали масовою фіччею у таких приладах.

І ще одне технічне нововведення – управління через смартфон.

Отож, можемо підсумувати, що в сучасних моноблоках уже маємо ріст потужностей та кількості світла, маємо спецефекти, маємо крутіший за формою світлодіод а також можливість регулювання температури світіння чи кольорової гами.  І ще два технічних нюанси – робота від акумулятора та управління з допомогою смартфона теж є реальністю у наші дні. Думаю можливості моноблоків на цьому не завершиться і ще через низку років варто очікувати на ще повніший фарш.

У чому важливість еволюції моноблоків

А важливість полягає в тому що з падінням вартості і ростом потужності таких приладів світлова фотографія і таке поняття як фотостудія стає врази доступнішою для фотографів та любителів ніж це було ще 4 роки тому. Навіть у кризові часи і в часі війни завдяки еволюції ці можливості зберігаються, тож придбати недорогий прилад і спробувати його в домашніх умовах – є цілковитою реальністю. Відтак бажаю усім не втрачати надії на творчість і творити незважаючи ні на що. У цьому також наша незламність.

P.S.

І ще один невеликий анонс: маю надію підготувати відео на дану тему, а також один з нових бюджетних моноблоків уже у мене в руках на тестів. Він відверто як розчарував в деяких моментах, так і у більшості приємно здивував. Ще тестую, але незабаром розповім про нього і порівняємо його з дорожчими моделями.

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *