Мануальна оптика – що у ній доброго (ще раз по темі)

У нас в блозі є вже багато публікацій на тему «Мануальна оптика», оскільки у фотографії такий вид гаджетів відіграє достатньо важливу та помітну роль. Але зважаючи на саму назву «мануальна» чи «ручна» у багатьох фотографів і особливо фотографів новачків викликає побоювання зв’язуватися з такими девайсами. Справді тут є свої позитиви та негативи, проте сьогодні хотілося б поговорити  саме про позитивні сторони, які роблять цей вид оптики востребуваним і важливим у фотографії.

Мануальна оптика – переваги

І так друзі, насправді я вже й не такий великий тестер мануальних оптик, адже за свою практику працював лишень з трьома моделями, про які можна прочитати у нас на сайтів.

Це зокрема:

  1. Геліос 44М
  2. Юпітер 37А
  3. 7Artisans 55mm f/1.4

Як бачимо це два класичних радянських об’єктивів і один з нової китайської лінійки.  Та все ж уже цей невеликий досвід дав певну інформацію для розуміння чим мануальна оптика така особлива. І навіть сам факт що я мав можливість попрацювати з мануальною оптикою є першою перевагою таких гаджетів – це доступність і вартість. Справді через відсутність електронної складової мануальна оптика є дешевшою за аналоги і це без сумніву її перевага. Це можливість доторкнутися до якісної світлосильної оптики за дуже прийнятну вартість.

Та все ж головна перевага мануальних об’єктивів криється не у механізмі а в їх оптичних та художніх можливостях. Справді кожна мануальна модель це не сімейство Sony чи Canon, це повноцінна індивідуальність зі своїм характером та сильними сторонами. У чому це проявляється? У способі формування картинки. Тут грають роль усі дрібниці та властивості від кольоропередачі та формування боке, до деталей кольорів та цього ж боке. Згадаймо лишень Геліос 44М з його здатністю закручувати боке. Якщо порівняти скажімо Геліос і 7Artisans – це будуть дві абсолютно відмінні картинки як по кольорах так і по боке та чіткості. І тут не буде кращого. Кожен сам по собі гарний і цікавий. І це насправді стосується більшості моделей мануальних об’єктивів. Тобто можемо стверджувати що якість оптики по усіх параметрах в мануальних об’єктивів у більшості випадків на голову вища ніж у серійних не мануальних моделей. І це часто проявляється ще в одній цікавій характеристиці як роздільна здатність оптики.

Ну і ще окремо хотілося б сказати про особливості радянської оптики. Річ у тім шо у ці часи радянська промисловість навіть крадучи технології так і не зуміла витримувати стандарти у виробництві скла, тож навіть два одинакові Геліоси можуть видавати абсолютно відмінну картинку. А це в плані художності ще одна сильна перевага мануальних об’єктивів.

Наступну перевага відкрив для себе буквально нещодавно вивчаючи 7Artisans – це як не дивно але швидкість контролю експозиції. Саме так. В процесі фотографування моделі картинка виявилась занадто світлою, ось тут прийшла ідея прикрити трошки діафрагму. А це усе відбулося без відривання ока від видошукача з прямими контролем через той же видошукач. Це було круто, адже раніше усе виглядало дещо складніше оскільки треба було на камері знайти відповідні органи, які нам  дозволяють регулювати той чи інший параметр. Тобто всеконтрольність у руках над формуванням картинки – є ще однією вагомою перевагою мануальної оптики.

Ну і зрештою маємо визнати що саме мануальна оптика є королевою в портретній фотографії. Тобто, якщо ви займаєтесь зйомкою портретів – саме мануальна оптика зі своїми творчими можливостями та контролем над боке є неперевершеною у своїх можливостях. Пригадую дуже здивував у цьому плані Юпітер, який ніби то взагалі є телеоб’єктивом. Проте чіткістю, кольоропередачею та боке він просто вразив.

Ну і ще одна сильна сторона мануальної оптики – це її надійність. По перше не потрапляли мені на очі мануальні об’єктиви у пластиковому корпусі. Усі моделі з добротного металу, гарно підігнані. Знову ж через відсутність електроніки  механічна частина через свою простоту значно надійніша від немануальних братів.

Мануальна оптика – проблеми на шляху до переваг

Та знову ж не все так просто. Для того щоб по справжньому насолодитися мануальними перевагами  необхідно вирішити декілька проблем.

  1. Набуття досвіду та звикання до об’єктива. Справді одразу сподіватися на гарну картинку годі, адже маємо справу з ручними управлінням. Відтак маємо набути певного досвіду з розумінні як працює експозиція і що за неї відповідає. Тобто потрібен час
  2. Що робити з фокусом. Оскільки маємо справу з ручним управління , тож і фокус доведеться крутити на око. Якщо у вас 100% зір і хороший великий видошукач – ну проблем би не мало виникати. Проте якщо маєте проблеми з зором і камера середнячок – ось тут без допоміжних засобів не обійтись. Але насправді і це вирішується, тому подаю декілька публікацій саме на цю тему.

Мануальна оптика – замість післямови

Щойно в загальному поділився враженнями від використання бюджетних мануальних об’єктивів, але вже можу уявити наскільки здивують мануаклки провідних виробників світу. І тут без сумніву сподівання є небезпідставними.

Як не дивно досі у моєму арсеналі є мануальні об’єктиви. Мало того, нещодавно припас ще один. Ні звичайно це не об’єктиви для щоденного застосування, оскільки мають безліч недоліків та обмежень, проте коли мова заходить про художню фотографію – їм рівних немає. Тобто мануальні об’єктиви в сучасному світі фото індустрії таки знайшли свою нішу де їм рівних немає і відповідно розвиток мануальної техніки триває, що дає можливість на насолоджуватися досягненнями в сфері оптики.

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *